Storsatsningen fortsätter – så är statusen för den nya tågdepån i Nässjö

2 min läsning Publicerad 8 april 2020

Under de kommande två åren kommer det satsas friskt i järnvägsbranschen i Nässjö. Det stora flaggskeppet är en ny modern tågdepå som innebär en beräknad investering på 760 miljoner kronor. ”Detta är den enskilt största investeringen som regionen gör under den här mandatperioden”, säger Marcus Eskdahl (S).

Illustration över den nya tågdepån i Nässjö.
Såhär kan den nya tågdepån komma att se ut. Foto/bild: Region Jönköpings län.

Redan i höstas rapporterade vi om Region Jönköpings läns planer på att bygga en ny tågdepå i Nässjö. Sedan dess har mycket hänt. Bland annat har en förstudie genomförts där det står klart att Nässjö utses som den självklara platsen för byggandet av den nya tågdepån. I början av april beslutade också Regionfullmäktige att bilda ett förvaltningsbolag som ska bygga och förvalta den nya tågdepån. 

– Vi har tagit viktiga steg mot en ny depå i Nässjö. Vi har länge pratat om att vi vill bidra till att fortsätta utveckla Nässjös roll i järnvägsbranschen. Nu gör vi något konkret som verkligen markerar Nässjös betydelse i tågsverige – både idag och i framtiden, säger Marcus Eskdahl (S) som är regionråd och ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö.

Nya tåg 2023

Bakgrunden till planerna är att större delen av Krösatågens fordonspark kommer att bytas ut. Dagens tåg har nått ”vägs ände” och kommer att ersättas med 20 elektrifierade tåg som har högre kapacitet. Den nya anläggningen behövs för att kunna jobba med service och underhåll av de nya tågen som beräknas tas i bruk vid årsskiftet 2022/2023. 

– I den regionala utvecklingsstrategin vill vi satsa på tågen och elektrifiera infrastrukturen. Då behöver vi ha nya fordon för att göra det mer tillgängligt och bekvämt för resenärerna samt ha en bra arbetsmiljö för de som ska jobba med underhåll och service av tågen, säger Marcus Eskdahl.

Investering på 760 miljoner

Nästa steg i processen är att politiken ska ta ställning tillettkonkret investeringsbeslut. Enligt förstudien kommer prislappen för tågdepån att landa på 760 miljoner kronor.

– Om man tittar på likvärdiga depåer som byggts i närtid så handlar det om cirka 500 miljoner kronor. Men det som tillkommit under arbetet med förstudien är komplexiteten i spåranslutningen och mer arbete med marken på fastigheten. Men läget är oslagbart och kommer att skapa unika förutsättningar för att fortsätta utveckla Nässjö som ett nationellt center för tågbranschen, säger Marcus Eskdahl.

– Satsningen på en ny tågdepå i Nässjö skapar ännu mer dynamik med den starka järnvägssektorn på orten. Nordic Infracenter, som är en bifirma till Nässjö Näringsliv, driver just nu projektet Framtidens Järnväg som utvecklar branschen i Sverige, bland annat genom att utveckla kostnadseffektiva lösningar och skapa förutsättningar för kompetensförsörjning, säger Claes Johansson, vd på Nässjö Näringsliv och Hans-Inge Almgren, verksamhetsutvecklare på Nordic Infracenter.