#ÄLSKAPLÅT satsar på internationell tillväxt i nya lokaler
Nu är det klart att Nässjös designexport #ÄLSKAPLÅT satsar vidare med nya lokaler på Sörängens handelsområde. ”Våra nya, generösa lagerlokaler ger oss möjlighet till fortsatt tillväxt, nationellt och internationellt”, säger ägarna Anna Giss och Anne Johansson.


Produkterna från #ÄLSKAPLÅT finns i fönster över hela Norden. Många känner säkert igen de lättskötta plåtpelargonerna och -monsterorna som blivit riktiga storsäljare. I dag omfattar sortimentet en oändlig variation av inredningsdetaljer i plåt.
Anna Giss och Anne Johansson startade #ÄLSKAPLÅT 2017 och verksamheten har utvecklats konstant sedan dess. Nu omfattar designgruppen även klädvarumärket SHE DID och e-handelsföretaget StayHome som också säljer inredningsprodukter samt trädgårdsprodukter. 2022 gick familjeföretaget Herenco in som delägare vilket har möjliggjort fortsatt tillväxt.
Kostymen är för trång
I de nuvarande lokalerna på Bockängsgatan har man huserat i snart tre år – men nu har #ÄLSKAPLÅT växt ur lokalerna för gott.
– Nej men det gick inte längre, kostymen är helt enkelt för trång. Framförallt har lagerhållningen varit en stor utmaning, berättar Anna Giss.
Det var nuvarande hyresvärden Aspehof Fastigheter som föreslog att #ÄLSKAPLÅT skulle flytta ett stenkast till nya Sörängens handelsområde och den tidigare padelhallen. Här kommer #ÄLSKAPLÅT att ta över yta i den flygel som ligger intill Byggmax.
– Vi ökar från 500 till 700 kvadratmeter, med möjlighet att expandera till totalt 1 250 kvadrat. Men eftersom vi byter åtta meters takhöjd mot tolv meter så kommer vi också att få helt nya lagervolymer på höjden, förklarar Anne Johansson.
Större lokaler för kontor och administration får man också – liksom ett större showroom med butik som håller öppet både på torsdagar och på lördagar.
De ökar omsättningen
Sedan starten har Annas och Annes olika företag gått från noll i omsättning till cirka 40 miljoner 2025. I dag har de ett tiotal medarbetare varav fyra heltidsanställda.
Bakom framgångarna ligger förstås hårt arbete, men också ett systematiskt fokus på tillväxt.
– När vi köpte e-handelsföretaget Stay Home såg vi möjligheten att utveckla den verksamheten, men också att skapa synergier med SHE DID och #ÄLSKAPLÅT. Vi har skapat gemensamma plattformar för administration och flyttat samtliga lager hit till Nässjö, säger Anna Giss:
– I takt med att vi har skapat större volymer så blir det också lättare att vara effektiv och skapa lönsamhet. Som större företag kan vi få bättre fraktavtal och villkor med finansiella aktörer, till exempel Klarna.
Öppna för nya möjligheter
Med de nya lokalerna så står ”alla ankorna på rad”.
– Nu är allt på plats. Produktionsmässigt har vi också väldigt bra förutsättningar eftersom produkterna från #ÄLSKAPLÅT produceras lokalt och vår leverantör har korta ledtider. Steget från idé till färdig produkt är kort, säger Anne Johansson:
– Nu får vi möjlighet att lägga mer fokus på marknadsföringen, att utvecklas och växa. Skulle någon knacka på dörren så har vi förutsättningarna att oss an det. Vi är öppna för nya möjligheter.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.