#ÄLSKAPLÅT växer: köper inredningsföretag i Västergötland

2 min läsning Publicerad 9 november 2023

Nässjöbaserade designföretaget #ÄLSKAPLÅT fortsätter sin tillväxtresa. Nu har man köpt e-handelsföretaget Stayhome.se. ”Vi ser flera synergier i förvärvet. Det är ett sätt att bredda vår plattform ytterligare”, säger grundaren och delägaren Anna Giss.

Anna Giss och Anne Johansson från #ÄLSKAPLÅT tillsammans med Johan Söderlöv, Thomas Andersson och Martin Lagerqvist från Stayhome.

Det är en tidig novembermorgon men Anna Giss är redan på plats i Stayhomes lokaler i västgötska Kinna. 

– Vi tog över den första november. Hela den här veckan jobbar jag i den nya verksamheten med överlämningen, berättar Anna Giss som gläds över att snabbväxaren #ÄLSKAPLÅT nu tar ett nytt spännande steg i sin utveckling. Företaget, som grundades av Anna och kollegan och delägaren Anne Johansson 2017, har gått från klarhet till klarhet. 

Marknaden föll pladask för företagets Nässjötillverkade inredningsprodukter i plåt. Vid sidan av butiken i Nässjö har man en webbutik och ett stort återförsäljarnät runtom i Sverige. 2022 gick investmentbolaget Herenco in som delägare och möjliggjorde ytterligare expansion. Och nu är det alltså dags igen. 

Ska ni bli en stor koncern nu?

– Haha nej, den tanken har vi faktiskt inte tänkt. När vi startade #ÄLSKAPLÅT hade vi ingen tillväxtplan, vi hade bara en idé som vi trodde på och ville göra det vi älskade. Att vi bestämde oss för att förvärva Stayhome var lite av en slump. Stayhome och #ÄLSKAPLÅT har haft en relation och dialog tidigare, i andra sammanhang. När Johan Söderlöv, som är VD och en av grundarna av Stayhome, landade i tanken att han ville sälja så kom han att tänka på oss. Och vi tyckte att det var en jättebra idé.

Varför är det en jättebra idé?

– #ÄLSKAPLÅT och Stayhome har mycket gemensamt. Våra produkter passar väl in i Stayhomes sortiment och ger oss en ännu bredare försäljningsplattform. De jobbar med kända varumärken och vi har en gemensam målgrupp med inredningsintresserade kunder som prioriterar kvalitet. Vi kommer också att kunna bredda vårt sortiment med härliga produkter för odlings- och trädgårdssegmenten där Stayhome är starka. Stayhome ligger även långt framme med digitala lösningar som kommer att komplettera våra egna. Jag och Anne har alltid gått på magkänslan ända sedan starten och även den här gången känns det väldigt rätt.

Hur har Stayhome nischat sig på marknaden?

– Stayhome är ett e-handelsföretag inriktat på inredning och trädgårdsprodukter. Det grundades 2011 av Johan Söderlöv och Martin Lagerqvist som har fokuserat mycket på att kunden ska känna trygghet i sitt köp, och att verksamheten vilar på kunskap och kvalitet. Stayhome är bland annat återförsäljare av Markslöjd, PR-Home, Star Trading, Skinnwille, Skandilock – och så #ÄLSKAPLÅT förstås.

Kommer de båda företagen att slås samman?

– Nej, det är inte tanken. Även om målgruppen är densamma så kommer vi att värna de upparbetade kundrelationerna i de olika bolagen. Vår avsikt är att fortsätta att vårda de två varumärkena.

Ni ska inte flytta till Västergötland nu då?

– Nä, det går familjen aldrig med på. Vi blir kvar i Nässjö!