Från kaos till kontroll – ny ordningskonsult i Nässjö
Gick semestern i ett huj? Hann du inte med allt där hemma i år heller? Än finns det chans att få ordning på livet: det är bara att anlita Linda Levin – Nässjös egen ordningskonsult.

Ordningskonsulter – finns dem? Absolut, säger Linda Levin som är diplomerad ordningskonsult:
– Det finns faktiskt en branschförening för ordningskonsulter, och i dag är vi omkring 100 medlemmar. Det är också branschföreningen som erbjuder diplomutbildningen som jag har gått.
För både privatpersoner och företag
Men vad gör då en ordningskonsult? Namnet säger allt.
– Jag hjälper mina kunder att rensa och organisera i hemmet. Det kan handla om allt från att få ordning på garderoben, köket eller förrådet till en upprensning av hela hemmet. Jag hjälper även till i samband med flytt, då jag rensar, packar och packar upp. Mäklare och deras säljare anlitar mig också för att organisera bostaden före visning, förklarar Linda.
Kunderna är privatpersoner och företag som helt enkelt behöver få ordning på sin vardag. En gemensam nämnare är ofta att man känner sig överväldigad av tingen och upplever att man behöver rensa i och organisera sin tillvaro. Men tiden och orken finns kanske inte där.
– Som proffs har jag ju också ett annat angreppssätt. Jag har en metodik som jag följer och arbetet går mycket snabbare än om man ska göra det själv.
En stressfri vardag
Fördelarna med en bättre organiserad vardag är många, säger Linda.
– Har man ett stökigt hem så är det lätt att bli stressad. Stressad över att man inte hittar saker som man vet att man har och stressad över allt som måste göras. Man mår helt enkelt lite bättre när det är ordning på prylarna.
En del pengar kan man spara på kuppen också. Dels för att man slipper köpa nytt för att man inte hittar, eller inte ens vet, vad man redan har. Men också för att en del kan säljas vidare.
– Jag hjälper till att identifiera de saker som ska säljas, men själva försäljningen på olika plattformar får kunden lösa själv. Saker som ska till återvinningen och som får plats i min egen bil tar jag hand om. Vid större projekt har jag samarbetspartners som hjälper till med stora lass och flytt.
Alla uppdrag inleds med en kostnadsfri konsultation där Linda lyssnar in hur kundens liv ser ut och vad som funkar just för hen.
Tryggt och proffsigt med affärsplan
Idén till sitt företag fick Linda från några av sina streamade favoritserier där folk får hjälp att organisera sin vardag.
”Jag tycker att det är jätteroligt att skapa ordning och att det är väldigt tillfredsställande att hjälpa andra att styra upp i hemmet, och tänkte att det nog skulle kunna vara en bra företagsidé.”
För tillfället kombinerar Linda egenföretagandet med en anställning som lokalvårdare, men drömmen är förstås att kunna organisera på heltid. Främst kommer hon att vända sig till kunder på Höglandet och i Jönköpingsregionen.
Linda har drivit eget företag tidigare, då med fokus på konstfulla tårtor, ett företag som hon senare sålde. Ändå valde hon att ta hjälp av Nässjö Näringsliv och affärsutvecklare Peter Johansson i samband med uppstarten av ”Ordning med Linda”, som hon valt att kalla sitt företag.
– Jag har fått stöttning med att göra affärsplan och budget. Att ha en affärsplan känns både tryggt och proffsigt, inte minst i dialog med banken. I dag kan man ju inte starta upp ett företagskonto hursomhelst och då är det skönt att kunna visa att man har gjort hemläxan.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.