Smålands Musikvaruhus storsatsar med e-handel

3 min läsning Publicerad 22 februari 2024

Nu ska Smålands Musikvaruhus bli en hit på webben. Med en sprillans ny nätbutik kan Nässjöklassikern förse hela musiksverige med instrument och tillbehör. Ägaren Jonas Hall hoppas på tillväxt och nyanställningar.

Jonas Hall, ägaren av Smålands Musikvaruhus, poserar framför en rad elgitarrer, redo att vägleda musikentusiaster till sina dröminstrument.
Här finns såklart inte bara gitarrer, utan en mängd andra musikinstrument, studioutrustning, förstärkare och andra tillbehör.
Dags för nya strängar? Inga problem! Här finns ett stort sortiment att välja bland.
Självklart är man inte bara aktiv på webben. Utan butiken kan man även följa i sociala medier.

När Jonas Hall tog över Smålands Musikvaruhus för tre år sedan låg strategin klar. Genom att se över företagets administrativa system ville han öka effektiviteten och skapa utrymme för framtida tillväxt genom e-handel. Nu är det klart, och idag lanserades den nya e-handelssajten.

– Vi har gjort om allt från grunden. Med ett helt nytt system för lager, kassa och bokföring kopplad till e-handelssystemet går det åt mindre tid till administration och jag kan ägna mig mer åt försäljning. Målet är att jag ska kunna anställa en medarbetare, åtminstone på halvtid, säger Jonas Hall.

Inte bara blås

Under Jonas ledning har Smålands Musikvaruhus utökat sitt sortiment rejält.

Tidigare var det ett starkt fokus på blåsinstrument, ett segment där Smålands Musikvaruhus under alla år har varit ett väletablerat varumärke. Både utbudet och kunskapen finns kvar – inte minst genom förre ägaren Östen Johannesson som genom ett samarbete med Smålands Musikvaruhus fortsätter att bistå kunderna med service och underhåll.

– Östen hör till det svenska toppskiktet och det är en oerhörd styrka att kunna erbjuda kunderna hans kompetens, säger Jonas som nu har utvecklat till en fullsortimentsbutik med gitarrer, trummor, keybords och piano samt förstärkare och studioutrustning. Sammanlagt handlar det om mellan 40 000 och 50 000 artiklar där majoriteten kommer att vara tillgängliga genom nätbutiken. 

Vissa produkter har Jonas själv i lager, andra finns i lager hos leverantören. Men som kund i nätbutiken får man tydlig information om lagerstatus.

– Och, det är viktigt, underleverantören skickar instrumenten via oss, så att vi kan kontrollera kvaliteten och justera in dem innan de levereras ut till kunden.

En träffpunkt i Nässjö

Satsningen på e-handel kommer inte att påverka verksamheten på plats i Nässjö. Tanken är att utveckla upplevelsen i butiken vidare.

Redan i dag har man en förstklassig gitarrverkstad där man erbjuder allt från omsträngning till större reparationer och justeringar.

– Vår gitarrtekniker Ulrik ”Utsi” Åhlin är superskicklig!, säger Jonas som vill att butiken ska vara en härlig mötesplats.  

– Man ska kunna titta in till oss för att inspireras, provspela och möta andra som delar det stora intresset för musik är själva grejen. Dessutom tycker vi att det lokala är viktigt, betonar Jonas.

Engagemanget för det lokala näringslivet är också stort. Den nya webben är utvecklad av Fem Punkter i Eksjö och i valet av administrationssystem tog Jonas råd från andra butiksägare i Nässjö.

– Jag fick tips från flera handlare som använder samma system och som är jättenöjda. Att vi samarbetar och tänker lika har också sina fördelar. Ju fler som använder samma system, desto bättre support får vi från leverantörerna.