Ragnars uppmärksammas för sitt hållbarhetsarbete på Möbelmässan

2 min läsning Publicerad 6 februari 2024

Forserumsbaserade kontorsmöbelföretaget Ragnars rivstartade Möbelmässan med en internationell livesändning om nästa generations cirkulära affärsmodeller. Syftet? Att visa arkitekter och möbelföretag vad som faktiskt går att göra.

Magnus Penker från Innovation 360 och Ragnars Johan Ragnar kickstartade Möbelmässan med en internationell livesändning om cirkulära affärsmodeller i möbelbranschen. Foto: Molly Frank-Logue

Ragnars har inrett kontor för domstolen i Haag, EQT globalt, svenska ambassaden i New York och Operahuset i Oslo. I vår levererar man inredningen till Riksbankens nya kontor. Med sin närvaro i maktens korridorer har Ragnars en unik möjlighet – och kanske också ett ansvar? – att påverka. Det är i alla fall utgångspunkten när Ragnars i samarbete med innovationsstrategerna på Innovation 360 utvecklar en helt ny, cirkulär affärsmodell.  

Har gjort hemläxan

Möbelbranschen har länge kämpat med att utveckla cirkulära affärsmodeller och behovet av nytänk är fortfarande stort. 

– Vi är tyvärr inget undantag. Vi har jobbat stenhårt de senaste åren med reducera vårt koldioxidavtryck och har verkligen kommit framåt när det gäller material-, vatten- och energiförbrukning. Vi har en bra grund men om man ska överleva i den här branschen måste man ta frågan på allvar och utveckla system och affärsmodeller som är cirkulära på riktigt, resonerar företagets grundare och tidigare ägare Johan Ragnar, som i dag är marknadsansvarig.  

Ragnars har tidigare deltagit i kompetensutvecklingsprojektet Growkomp och ingår nu även i utvecklingsprojektet Evolve där Nässjö Näringsliv är en av projektägarna. I projekten har man vid ett flertal tillfällen jobbat tillsammans med Innovation 360 som också blev den naturliga samarbetspartnern i det nya affärs- och varumärkesarbetet.

Internationell uppmärksamhet

Efter en genomlysning av verksamheten har Ragnars och Innovation 360 tagit fram en cirkulär affärsmodell som nu ska omsättas i praktiken. Och det var denna som stod i centrum när Innovation 360 bjöd in sin internationella kundkrets till livesändning direkt från Ragnars monter på Möbelmässan. Förutom arbetet med Ragnars presenterade man också de senaste forskningsrönen inom området.

– Med Ragnars som case har vi möjligheten att visa hur cirkulära modeller kan se ut på riktigt. Hur man kan bygga hållbara affärer utan att ägna sig åt greenwashing. Alla sliter med det här just nu, men ingen vill prata om det eller visa hur långt de har kommit. Ragnars gick med på att visa upp sitt arbete och det tycker jag är fantastiskt, konstaterar Innovations 360s Magnus Penker som stod värd för eventet.    

Rekryterar inom hållbarhet

Nu ska visionerna ”bara” förverkligas. 

– Vi har tagit fram en handlingsplan som omfattar ett cirkulärt koncept för återbruk, EPD-er, Möbelfakta och hållbarhetsrapport. Vi kommer också att rekrytera någon som ska jobba med de här frågorna. Det är nu som det verkliga jobbet börjar, säger Johan Ragnar.