Nässjö inviger efterlängtad snabbladdning för yrkestrafik 

3 min läsning Publicerad 7 september 2023

Nu är den i drift. Den nya snabbladdningen för yrkesfordon i Nässjö är efterlängtad av logistiksektorn i sydvästra Sverige. ”Förutom Göteborgs hamn och någon privat aktör så finns det få möjligheter. Vi har mycket struktur för privatbilar men nästan ingen för tung trafik”, säger Daniel Karlsson som är Sverigechef på Ancotrans.

  •  data-srcset

    Ett 50-tal intresserade hade samlats för att inviga den nya snabbladdningsstationen i Gamlarp.

  •  data-srcset data-srcset

    JYSKs stora lager i Nässjö har redan en lokal ”elektrifierad” logistikkedja som driftas av ProCab, Ancotrans och Maersk i gott samarbete. JYSKs logistikdirektör Annika Löfgren, ProCabs driftledare Frida Sandin och Ancotrans Sverigechef Daniel Karlsson berättade vad snabbladdningsprojektet i Nässjö betyder för dem.

  •  data-srcset data-srcset

    Eldriven lastbil kan man åka på många sätt. Från vänster Nässjö Affärsverks VD Patrik Cantby, Nässjö Näringslivs VD Claes Johansson tillika dagens konferencier, Ancotrans Sverigechef Daniel Karlsson samt Henrik Djurvall som är inköpsansvarig på Maersk.

    +6
  •  data-srcset

    Nässjö Affärsverks Energichef Maria Lund ansvarade för premiärladdningen.

  •  data-srcset

    Energichef Maria Lund och projektledare Elin Vilhelmsson på Nässjö Affärsverk har ansvarat för det supersnabbt genomförda snabbladdningsprojektet.

  •  data-srcset

    Ulf Rudolfsson och Nicklas Hallberg på Finnvedens Lastvagnar visade upp ett av de vrålåk som går helt på el, en Volvo FM 4×2 Globetrotter 100% Electric. Bilen är utrustad med 6 batteripaket om 90 kW vilket motsvarar totalt 540 kW. Räckvidden med last är cirka 40 mil.

  •  data-srcset

    Johan Sand från Atteviks visade en cool två-axlad skåpbil med kylaggregat och 300 kW batterikapacitet som utvecklats och tillverkas av Scania.

  •  data-srcset

    Samarbete är grejen när man vill ha saker och ting gjorda snabbt. Gänget på Nässjö Affärsverk har dragit ett tungt lass.

  •  data-srcset

    Kommunstyrelsens ordförande Sara Lindberg invigde tillsammans med Elin Vilhelmsson, Maria Lund och Patrik Cantby från Nässjö Affärsverk.

  • Ett 50-tal intresserade hade samlats för att inviga den nya snabbladdningsstationen i Gamlarp. (Klicka på bildspelet för att se fler bilder från dagen.)

Nässjös nya snabbladdningsstation för yrkestrafik är en av flera planerade publika laddstationer i Jönköpings län. Den ingår i Energimyndighetens projekt med ”elektrifieringspiloter” som kommer att placeras strategiskt utmed olika rutter. Bakom satsningen på Gamlarpsområdet står Nässjö Affärsverk i samverkan med Nässjö kommun. Energimyndigheten har stöttat projektet med 9 miljoner kronor. Sedan tidigare finns också en snabbladdningsstation i Jönköping som Circle K driftsatte i somras.

”Fördubblar eltransporterna”

Tisdagens invigning hade lockat deltagare från när och fjärran. På plats fanns lokala åkeriföretaget ProCab som i samarbete med internationella logistikproffsen Ancotrans och Maersk ansvarar för Jysks transportflöden i Norden. 

ProCab har i dag flera eldrivna slingbilar som kör mellan Jysks lager och Nässjöterminalen där Ancotrans och Jysk tar vid.

– Att vi får en strategiskt placerad plats för snabbladdning är suveränt, konstaterade Frida Sandin som är driftchef på ProCab.

För Ancotrans har den nya laddstationen en stor betydelse, bekräftade Daniel Karlsson.

– Vi har enormt mycket verksamhet här. Laddstationen gör att vi kan fördubbla verksamheten inom eltransporter. Om du ska ladda lastbilen själv ”hemma” så kan du köra 6-8 timmar, sedan måste lastbilen hem och laddas över natten. Nu kan man ladda och köra lika mycket till.

Samarbete för framtiden

Det genomgående temat för invigningen var samarbete. 

Nässjö Affärsverks VD Patrik Cantby och kommunstyrelsens ordförande Sara Lindberg konstaterade i sina invigningstal att det är just det fina samspelet mellan de olika aktörerna som har gjort att Nässjö fått sin snabbladdning på plats så snabbt. 

Även Henrik Djurvall, som är inköpsansvarig på Maersk, betonade vikten av samverkan:

– Vi har satt tydliga mål att vara klimatneutrala 2040. Vi påverkar genom att utveckla våra egna fartyg att drivas med grönt drivmedel samt ställer krav på våra leverantörer och kundlösningar. Men för att nå hela vägen till konsument krävs samarbete med kunder, partners och leverantörer för att lösa hela kedjan – från sjötransporter till tåg och lastbil. Det är svårt för en aktör att ensam nå alla mål men vi kan göra det tillsammans. Laddstationen i Nässjö är ett tydligt exempel på vad vi vill göra och en viktig pusselbit i ett komplett grönt erbjudande.

Funkar även för personbilar

Laddstationen i Gamlarp omfattar tre laddstolpar om 350 kilowatt som gör det möjligt att ladda sex fordon samtidigt. Även personbilar kan laddas på anläggningen. En personbil blir fulladdad på en halvtimme, en lastbil på en timme, berättade Maria Lund som är energichef på NAV:

– Just nu betalar man med vanligt bank- eller kreditkort. På sikt kommer vi även att erbjuda Eways betallösningar. För den som är nyfiken på anläggningen kommer vi att bjuda in till ett öppet hus för allmänhet och företag på eftermiddagen den 12 september.

Det senaste inom ellastbilar

Att laddkapaciteten kommer att behövas, därom råder ingen tvekan. 

– Trafikanalys har nyligen gjort prognoser för perioden 2023-2026. I dem ser man att eldrift ökar både hos lätta lastbilar och tunga lastbilar, kommenterade Jesper Agrelius som är klimat och energiutvecklare på Länsstyrelsen i Jönköpings län.Lastbilstillverkarna jobbar också intensivt med att få fram nya modeller – och självklart fanns de lokala specialisterna från Atteviks och Finnvedens Lastvagnar på plats med eldrivna demolastbilar från Scania och Volvo.