Lingmerths har fått 110 nya avtalskunder under pandemin

3 min läsning Publicerad 4 juni 2021

Under rådande pandemi med över 90 % omsättningstapp har Lingmerths valt att satsa framåt. Utbildning, utveckling och kundvård är fokusområden med resultatet att över 110 företag och organisationer har blivit nya kunder till Lingmerths.

Mikael Lundberg utanför Lingmerths butik i Huskvarna, huvudkontoret ligger i Nässjö.
Mikael Lundberg utanför Lingmerths butik i Huskvarna, huvudkontoret ligger i Nässjö. Foto: Viktor Jacobs, Lingmerths Resebyrå

Att driva en resebyrå i coronatider är ingen lätt match. Flera byråer har gått i konkurs eller ansökt om företagsrekonstruktion. Men en som överlevt – trots 90% i omsättningstapp – är Lingmerths Resebyrå.

– Vi bestämde oss tidigt för att satsa på en hög närvaro på marknaden och kompetensutveckling av personal. En satsning som visat sig vara helrätt. När vi tittar tillbaka har vi inte haft en enda kund som aktivt valt att lämna oss under pandemin. Vi har dessutom fått hälsa välkommen till 110 nya kunder, vilket är många fler än vad vi vanligtvis brukar öka med under samma tidsperiod, säger vd Mikael Lundberg.

De nya kunderna bildar tillsammans med de befintliga en stabil grund för Lingmerths att stå på när världen sakta börjar gå mot återöppning. Men det senaste året har också gett tillfälle att utveckla nya vägar till bättre resor och möten för Lingmerths kunder.

– Lingmerths står verkligen starkt. När världen öppnar upp igen har vi en stabil grund att bygga vidare på för framtiden. Vi har dessutom utvecklat vårt erbjudande med flera nya tjänster som vi snart kommer presentera. Baserat på dialog med våra kunder, och olika undersökningar om hur arbetslivet och vardagen kommer att se ut efter pandemin, har vi breddat vårt erbjudande och kan fördjupa värdet vi skapar för kunderna. Vi är väl förberedda på ”det nya normala”.

Storsatsning på personalen

Bland de satsningar som har gjorts är den enskilt största att behålla och utbilda så mycket personal som möjligt. En ansats som har gjorts möjlig genom långsiktighet i företagets alla delar, från enskilda medarbetare ända upp till ägarledet.

– Det här är den enskilt största satsningen på kompetensutveckling som Lingmerths någonsin har gjort – kanske största i hela branschen. Sammantaget har vi genomfört 60 utbildningar där våra medarbetare deltagit vid fler än 600 tillfällen, där vi stärkt upp med nya kompetenser och förbättrat vårt arbetssätt.

Det stora omsättningstappet tvingade Lingmerths att varsla 60 medarbetare om uppsägning, men nu börjar man titta på att återanställa.

– Vi har börjat ta kontakt med flera av våra tidigare medarbetare för att fråga om de är intresserade av att eventuellt komma tillbaka. När världen börjar öppna upp igen för resor, behöver vi vara fler medarbetare på plats.

I februari 2020 såg Lingmerths ut att gå mot sitt bästa år någonsin med siffror som pekade mot försäljningsrekord. Sedan slog pandemin till och lamslog en hel värld, vilket blev tydligt i resebranschen.

– Jag är otroligt stolt över allt vi har lyckats åstadkomma det senaste året. Det har varit ett oerhört tufft år men alla – från enskilda medarbetare till ägare – har helhjärtat satsat på framtiden och har gjort sitt yttersta. Lingmerths står på flera sätt starkare även efter pandemin, och jag ser fram emot att få fortsätta berätta om allt bra vi har på gång framöver. Resan har bara börjat!