Swevali – nytt e-handelsföretag i Nässjö

3 min läsning Publicerad 17 september 2021

Swevali är ett nystartat e-handelsföretag i Nässjö med målet att bli en ledande aktör och ett svenskt modehus för alla.

Foto: Swevali
Foto: Swevali
Foto: Swevali
Foto: Swevali
Foto: Swevali
Foto: Swevali

Har du hört talas om Swevali? Om inte är det nog dags att lägga det på minnet – mycket tyder nämligen på att de kommer att vara en stor aktör i modebranschen inom några år.

Oskar Msattat och Isam Zuod startade företaget förra året, ett e-handelsföretag med egendesignade accessoarer, smycken och andra modeprodukter. Sedan lanseringen av sidan vid årsskiftet har verksamheten gått långt över förväntan.

– Vi hade inte förväntat oss att få så många kunder direkt. Det här är en femårsplan, det är så vi tänker, eftersom det finns många företag därute och folk gillar att handla i gallerior och så vidare. Men responsen har varit otrolig, folk hör av sig och tackar, de lägger upp våra produkter på sociala medier och influencers hör av sig om samarbete, säger Isam. 

Tydligt mål

Swevali huserar i Nässjö Business Park och har i likhet med många uppstartsföretag fått rådgivning av Nässjö Näringsliv i olika frågor. De har en mycket tydlig affärsidé och stora visioner – att bli ett svenskt modehus. Flera butiker, bland annat i Stockholm, har hört av sig, men de har tackat nej.

– Vi hade kunnat växa ännu snabbare om vi lät våra produkter säljas i butiker, men det är inte det som är målet. Målet är större, att vi alltid ska ha kontakt med kunden, det är en helt annan känsla att kunna ha en direktrelation med våra kunder, säger Oskar. 

Något för alla

För närvarande har de några hundra produkter, men på sikt ska de ha tusentals. Det ska finnas något för alla, menar de, och prisnivåerna är sådana att man tilltalar hela spektrumet av kunder. 

– För att bygga ett varumärke måste man nå alla, inte bara de övre tio procenten som har högst inkomster, säger Isam.

Under hösten lanserar de ett fyrtiotal nya produkter inom olika kollektioner. Tanken är att kunden ska kunna ha accessoarer i samma serie som harmonierar med varandra, som en serie med väska, mobilfodral och korthållare och så vidare – de är noga med att bygga hela koncept med matchande material och design. 

– Tanken med det här är att ta e-handel till en helt annan nivå. När du beställer något ska det kännas som att du beställer en gåva till dig själv, säger Oskar.

Goda omdömen

De bygger sitt varumärke med hjälp av storytelling och att vara aktiva på sociala media. Via Trustpilot får de in många goda omdömen och ordet sprider sig från mun till mun. De har till och med levererat till Tyskland.

– Vi har kunder över hela Sverige, dels de som handlar till sig själva och de som beställer presenter direkt till vänner eller familj. Det ingår i vår tjänst att om man handlar en accessoar från oss så får man det i en presentask. Vi skriver även handskrivna vykort, vilket har varit mycket uppskattat, säger Isam. 

Målgruppen är slutkonsumenter, men de poängterar att man även har en flexibilitet att kunna erbjuda företag sina produkter. 

– Om ett företag vill skänka en present eller en julklapp till sina anställda så löser vi det, säger Oskar. 

Swevali siktar som sagt högt, och med en tydlig idé och en oväntat stark start tycks det finnas stora möjligheter att nå målet: 

– Vi vill komma ut i modebranschen och vara en ledande aktör inom e-handel med unika accessoarer, avslutar Isam Zuod.