Sandstedt El fyller 20 – siktar på 100 miljoner i omsättning

2 min läsning Publicerad 11 augusti 2020

Ett av länets mest expansiva elföretag fyller 20 år. När Patrik Sandstedt drog igång Sandstedt El hemma i källaren i Nässjö 2000 hade han målet att växa snabbt. Och så blev det. I dag har firman över 50 medarbetare och finns förutom i Nässjö även i Jönköping och Habo.

Medarbetare och ägaren för Sandstedt El. Från vänster syns Niklas Gustafsson, Rasmus Svärd, Andreas Ekberg, Patrik Sandstedt och Patrick Trofast.
Från vänster syns Niklas Gustafsson, Rasmus Svärd, Andreas Ekberg, Patrik Sandstedt och Patrick Trofast. Foto: Duo Studio.

Nyfikenhet och målmedvetenhet är det som har drivit Patrik Sandstedt genom åren. I dag omsätter verksamheten 63 miljoner kronor och omsättningsmålet är satt till 100 miljoner 2023.

– Jag tycker att det är viktigt att sätta upp tydliga mål för verksamheten, och att kommunicera dem med medarbetarna så att man kan jobba mot dem tillsammans. Det blir mycket roligare då, resonerar Patrik som tidigt började jobba med det som lite snajdigt brukar kallas ”employer branding”. Alla ska få möjligheten att utvecklas på jobbet och Sandstedt El ska ha plats för många olika personlighetstyper och talanger.

– Det viktiga är att kunderna och kundernas behov, oavsett om det är företags- eller privatkunder, kommer först. Utifrån det bygger vi ett lag där individen får mycket utrymme att växa och ta egna initiativ under ansvar.

Under årens lopp har man också arbetat aktivt tillsammans med de olika kommunernas yrkesutbildningar, bland annat genom att erbjuda praktikplatser.

– Det är vinn-vinn. Vi säkrar tillgången till kompetent arbetskraft samtidigt som vi tar vårt samhällsansvar och ger unga eller nyutbildade en chans att komma ut på arbetsmarknaden. Hållbarhetsarbete handlar inte bara om miljö utan att vi ska ha en hållbar samhällsekonomi och att folk ska kunna leva ett bra liv, resonerar Patrik som dock har ett starkt engagemang även för miljöarbete och energieffektivisering.

Sandstedt El har alltid varit kända för att vara snabba med ny teknik som kan ge mervärden till kunden. Den ökade digitaliseringen är en trend som Sandstedts El har hakat på – men alla lösningar på den nya webben är användarvänliga. Det är viktigt, konstaterar Patrik:

– Vi vill möta kunden på kundens villkor. Det ska vara lätt att få tag på oss och boka in ett jobb, få en offert eller svar på frågor och funderingar. På nya sandstedtel.se kan man få hjälp med felsökning och anmäla fel eller boka ett jobb på ett smidigt sätt. Det tror vi kommer att uppskattas både av privatkunder och företagskunder, avslutar han.