Reinholds Buss har flyttat in i Nässjö – växer dramatiskt

4 min läsning Publicerad 25 juni 2020

Reinholds Buss har nu flyttat in i nya lokaler i Nässjö. Från och med mitten av juni tar de över länstrafiken i Nässjö och Eksjö, med 24 nya biogasbussar i drift.

Reinholds Buss nybyggda fastighet i Nässjö.
Reinholds Buss har byggt en ny bussdepå vid Sörängsrondellen. Här är de numera grannar med bland annat Dollarstore och Biltema.

För den som besökt Reinholds Buss i Malmbäck utgör företagets nya lokaler i Nässjö en formidabel syn. Fastigheten tornar upp sig bredvid Byggmax och Dollarstore vid Sörängen i Nässjö. Den är 37 gånger 29 meter med två våningar och inrymmer en tvätthall med plats för två bussar, moderna kontor, konferensrum, vilorum, ett smakfullt inrett lunchrum och en allmän fräschör. Utanför står en rad nya länsbussar anslutna till en biogasramp för laddning. De var nyligen 12 heltidsanställda på årsbasis, nu blir de över 30. Stefan Erledal, vd och ägare, ledsagar oss genom händelserna som lett fram till den dramatiska tillväxten. 

Reinholds Buss ägare och vd Stefan Erledal.
Stefan Erledal, vd och ägare, för Reinholds Buss.

– Runt årsskiftet 2017-2018 så visste jag att det skulle komma en upphandling med länstrafiken under hösten 2018. Jag tänkte att det kunde vara kul att ha med fem, sex bussar. Men att själv sköta helheten fanns inte på kartan, det är alldeles för komplicerat. Men i januari 2018 blev jag uppmanad att ansöka om delägarskap i Bivab – bussföretag i samverkan, i och med att Söne Buss hade dragit sig ur. Bivab, som består av 34 delägarbolag, har mycket bra inköpsavtal på försäkringar, däck, bränsle, och så vidare, men framförallt hanterar de upphandlingar på kollektivtrafik. Sommaren 2018 gick vi in som delägare i Bivab, vilket gjorde att vi kunde vinna upphandlingen av kollektivtrafik för Nässjö senare det året, berättar Stefan Erledal. 

De var tvungna att bygga nytt

Upplägget var från början att Reinholds Buss skulle köra i Nässjö med 18 bussar, men i april 2019 blev de erbjudna att även ta över trafiken i Eksjö av Lysekils Buss, som också är delägare i Bivab.

– Utan att tänka så mycket på konsekvenserna tackade jag ja, nu när vi ändå skulle köra med så många bussar så spelade det inte så stor roll, tänkte jag, för jag såg synergieffekterna med det. 

Detta beslut innebar emellertid att Reinholds Buss inte skulle få plats i Söne Buss gamla lokaler i Nässjö som ursprungligen var planerat, utan de blev tvungna att tänka om. Det landade snart i att man skulle bygga nytt. På drygt ett års tid gick man från att bestämma sig till att vara på plats i de nya lokalerna. 

Tacksam till medarbetarna

Den stora satsningen innebär att Reinholds på kort tid mer än tredubblar antalet anställda, såväl som antalet bussar. Stefan Erledal drar sig till minnes företagets resa, som han själv varit med på i 31 år. Hans far – som hette Reinhold – köpte Malmbäcks Buss 1983. Stefan gick in i företaget 1989 och efter att Reinhold sedermera gick bort bytte Stefan så småningom namn på företaget till just Reinholds Buss för att hedra hans minne. 

– Vi hade ungefär 5-6 fordon fram till 2012. Då vann vi en upphandling på skoltrafik i Jönköpings kommun, gick upp till 12-14 fordon och blev Gasellföretag. Då var det ett väldigt stort steg att ta för oss. Och så nu då, den här expansionen hade jag aldrig kunnat tänka mig. Den första morgonen när bussarna rullade ut här blev jag lite nostalgisk, och tänkte ”om pappa ändå hade fått vara med och se allt detta”, det var trots allt han som startade det. Jag är så tacksam till alla medarbetare här, jag hade aldrig klarat att ta det så här långt utan de här fantastiska medarbetarna, säger Stefan. 

Ödmjuk inför uppgiften

Parkeringen utanför Reinholds Buss nybygge i Nässjö.
Bredvid den nybyggda fastigheten har man anlagt en rejäl parkering för att få plats med de många bussarna.

Reinholds Buss verksamhet vilar på tre ben. Länstrafiken utgör numera förstås en stor del, men man kör fortfarande skoltransporter och erbjuder även turistresor. Just turistresorna är något som Stefan har brunnit lite extra för genom åren. 

– Vi har fyra turistbussar som vi jobbar med, de har stått still en tid nu under pandemin, men nu har det börjat komma in bokningar för sensommaren och hösten, vilket är kul. Samtidigt är det viktigt att vi får länstrafiken att fungera, och jag tar mig an uppgiften med ödmjukhet. Det är en otroligt viktig samhällsfunktion som gör att människor kommer till jobbet och skolan. Får vi igång detta på ett bra sätt, och även turistbussarna, så tror jag att vi ska bli en ganska stark aktör här på höglandet, avslutar Stefan Erledal.