Privab slog påskrekord – förstärker i Nässjö

2 min läsning Publicerad 27 april 2022

Grossisten Privab i Nässjö går som tåget. I mars sålde Privab varor för 80 miljoner kronor, vilket är nytt försäljningsrekord. ”Nu satsar vi vidare med ny organisation och nya investeringar”, säger marknadschef Wille Stenvall.

Från vänster står Oscar Götesson, inköp, Magnus Werneskog, lagerchef, Fredrik Samuelsson, vd, Wille Stenvall, marknadschef och Andreas Hägg, försäljningschef.

De senaste åren har det varit full rulle på Privab i Nässjö. För två och ett halvt år sedan förvärvade bolaget godisgrossisten Gobert i Skövde och flyttade verksamheten till Nässjö. Ett halvår senare gick flytten för Privabs stockholmsgrossist till Nässjö. Parallellt valde man att köpa gamla Nässjötryckeriet och flyttade in i nyrenoverade lokaler så sent som 2020. På den här korta tiden har Privab i Nässjö dubblerat sin personalstyrka – från 40 till drygt 80 medarbetare.

Ökat godissug

Pandemin har inte på något sätt dämpat svenskarnas godissug – tvärtom.

– 2021 noterade vi, med ödmjukhet, ett omsättningsrekord. I år siktar vi mot att nå över 800 miljoner kronor. Pandemin har varit stökig även för oss, men vi har klarat oss väldigt bra genom utmaningarna, och det beror på våra underbara medarbetare. Alla har jobbat hårt och varit snabba på att anpassa sig efter alla förändringar, berättar Wille Stenvall som är ny ansvarig för marknad, försäljning och inköp på Privab Nässjö.

Efter att tidigare ha varit marknads- och inköpschef för Privab-grossisterna på nationell nivå, väljer han nu att gå över och jobba heltid i Nässjö när organisationen rustar för att kunna möta den fortsatta efterfrågan.

Godisrekord i påsk

Mars månad var ”all time high”. Då sålde Privab i Nässjö godis, snacks och dricka för 80 miljoner. Men sedan kom påsken.

– Det har varit helt galet. Påsken är av tradition årets bästa tid. I år har trycket varit jättestort och vi har sålt långt över prognosen, berättar Wille Stenvall.

Privab är marknadsledande inom lösgodis men har ett fullsortiment som omfattar det mesta som gottegrisar kan önska sig inom godis, stycksaker, snacks och dryck.

– Vi har många olika försäljningskanaler – och alla delarna går bra! Vi har en stor del av servicehandeln och dagligvaruhandeln och har ett omfattande samarbete med olika aktörer inom resecentrum, rikstäckande butikskedjor, flygplatser, gym och padelhallar samt biografer.

Nyinvesteringar på gång

Vad är det då som driver efterfrågan? Wille Stenvall ser flera olika faktorer:

– Trenden med att hemestra är fortsatt stark och påverkar försäljningen. Samtidigt öppnas fler obemannade butiker som behöver fyllas med ett bra sortiment. Vi märker också att våra leverantörer har blivit väldigt bra på att släppa och marknadsföra olika nyheter som skapar efterfrågan.

 Även om det förstås finns utmaningar; inflation, krig och höga drivmedelspriser som gör att även Privab tvingas till olika typer av åtgärder, så ser godisspecialisterna i Nässjö ljust på framtiden. Och mer är på gång.

– Vi har ytterligare expansionsplaner med ny verksamhet här i Nässjö. Än så länge kan jag inte avslöja vad, men vi återkommer!, lovar Wille Stenvall.