Privab slår försäljningsrekord – ”en tung och välkänd grossist”

3 min läsning Publicerad 22 november 2022

Privab har länge sålt och distribuerat godis, snacks, dricka, tobak, färskvaror och glass över stora delar av Sverige, till både rikstäckande kedjor och fristående aktörer. Under oktober sålde de mer än någonsin, till och med mer än vid påsken, som i vanliga fall är den bästa tiden.

Privab slår omsttningsrekord
Fredrik Samuelsson, VD på Privab, Daniel Warence, Operation Director på Humble Group och Wille Stenval, marknadschef på Privab.

Privab har en bred kundbas. Allt ifrån ”kiosken på hörnet” till exempelvis ICA, Dollarstore och Filmstaden. I Privabgrossisterna ingår fem grossister. För ett tag sedan gjordes en sammanslagning av Privab i Nässjö med Privab i Stockholm. Tidigare var det ett eget företag som delade lager, men nu är de i stället ett och samma företag, som kommer förenkla arbetet i längden.

Hopslagningen har lett till att fokuset har legat på en övergång, betalningar ska till rätt konto, system ska fungera och så vidare. Samtidigt vill de ha ett högt kundfokus. Trots att en del fokus har varit på annat än kund och försäljning, har Privab lyckats sälja mer än någonsin.

– Under oktober sålde vi godis, snacks och dryck för nästan 87 miljoner, vilket är cirka 7 miljoner mer än vårt föregående rekord. Redan vid månadsskiftet såg vi att affärerna gick bra, vi vill alltid sälja mer men vi trodde kanske inte att vi skulle slå nytt rekord redan nu i oktober. Den fantastiska utvecklingen vi har i bolaget har vi uppnått genom ett starkt samarbete och enorm arbetsmoral inom alla arbetsområden i bolaget, säger Wille Stenvall, marknadschef på Privab, och skickar en stor eloge till personalen.

Att sälja mer, kräver också mer godis (och resterande av sortimentet). Det har varit en utmaning att få fram varor från leverantören när försäljningen har ökat så mycket. Det verkar dock ha löst sig bra. De har nämligen fortsatt med att ha en bra halloween-period och har redan börjat skicka ut mycket julsortiment till sina kunder.

Ny ägare

Utöver en riktigt bra försäljning har Privab också bytt ägare. I mitten av augusti tog Humble Group plats som ny ägare. Humble Group består av drygt 40 snabbväxande företag inom varumärken, distribution och produktion av hållbara konsumentprodukter.

Daniel Warence, Operating Director på Humble Group, har hand om ett 10-tal företag inom ”food och snacks”. Numera är Privab ett av dem.

–  Jag tycker att det är väldigt spännande att få in en tung och välkänd grossist in i Humble Group och de möjligheter som det innebär för gruppens fortsatta utveckling. Privab är en pusselbit som möjliggör för vår grupp att nå samtliga kanaler inom svensk livsmedelshandel och är därför en strategisk viktig komponent för att vi ska ha en vältäckande distribution, säger Daniel.

Varför har ett företag så som Humble Group då satsat på Privab (eller Sam & son) och Nässjö? Det tog vi såklart reda på.

–  Nässjö är en mycket välplacerad distributionshubb i vårt avlånga land. Härifrån nås mer än 80% av rikets tätorter. Det är naturligtvis en enorm styrka och en av många anledningar till koncernens förvärv av Sam & Son. Nässjö ligger nära nästan allt då både Europavägar och räls löper i anslutning till Nässjö, så härifrån kommer vi kunna växa vidare utan större växtvärk, avslutar Daniel.