Nässjöföretag bygger laganda på Södergården

3 min läsning Publicerad 9 oktober 2025

Varför ska man sitta i sin egen lilla silo när man kan ha kul tillsammans? Nu samlar fem stora Nässjöföretag på industriområdet Södergården 1 000 medarbetare och deras familjer i ett unikt friskvårdsprojekt.

Kanske funderar du på var Södergårderns Industriområde ligger? Vid globen! 2024 utsmyckades Kvarntorpsrondellen med en jordglob, som blivit lite av ett landmärke för området.
Gänget bakom Södergården Challenge kommer från Flokk, Industrilås, JYSK, Lagerservice och Prysmian. 
Nässjö FF fixade alla detaljerna under familjedagen på Skogsvallen. 
Jysk i orange och Industrilås i neongult – två lag, två färger, samma kämpaglöd.
JYSK kammade hem historiens allra första Södergården Challenge. 

Flokk, Industrilås, Jysk, Lagerservice och Prysmian – fem stora arbetsgivare i Nässjö som är goda grannar på Nässjös snabbväxande industriområde Södergården. Tillsammans står de för mer än 1 000 jobb.  Att samarbeta för att stärka de egna företagens, områdets och Nässjös attraktionskraft bland medarbetarna är en självklarhet, säger Kristina Hellqvist som är HR Business Partner på Prysmian och var den som kläckte idén om ett gemensamt friskvårdsprojekt.

– Det började faktiskt med lite nostalgi. Om man backar 30-40 år tillbaka i tiden så anordnades det mycket aktiviteter som också engagerade medarbetarnas familjer. Inte sällan handlade det om friluftsaktiviteter där alla bjöds in att vara med och lära känna varandra. Vi kände att det där saknas i dag och att ett friskvårdsprojekt skulle vinna på ett sådant inslag. Och då kändes det naturligt att fråga även de andra ’företagsfamiljerna’ på området om de ville hänga på.

Stor familjedag på Skogsvallen

Det ville de, och förra hösten drog ”Södergården Challenge” i gång. Aktiviteterna har omfattat såväl friskvårdsföreläsningar, ”Hitta ut”-orientering och deltagande i Jubeljobben. Aktiviteter som har varit individuella och frivilliga att delta i för företagens alla medarbetare. I slutet av september avslutades pilotåret med en stor familjedag på Skogsvallen. På programmet stod fotbollsturnering – en jämn kamp mellan lag från de fem företagen där JYSK avgick med segern – fiskdamm, hoppborg, korv, hamburgare och tipspromenad. Nässjö FF ställde upp och fixade alla de praktiska detaljerna. 

De bjuder in fler företag

Nu väntar utvärdering av det första året, men alla inblandade är överens om att man vill bygga vidare på konceptet och skapa en tradition.

– Vi ser ju redan att det har stärkt samarbetet mellan oss företag. En sak som har blivit väldigt bra är att varje företag har skapat egna arbetsgrupper med representanter från alla delar av företaget, vilket har inneburit att det inte enbart har varit en HR-angelägenhet. Det har gett synergier i form av ett utökat kontaktnät mellan företagen, säger Kristina Hellqvist.

Susanne Bergström, CSR-ansvarig på Industrilås, är inne på samma linje:

– Det har varit jättekul att få lära känna sina företagsgrannar. Vi har haft roligt tillsammans, det har stärkt gemenskapen och kortat kontaktvägarna. Nästa steg blir att bjuda in fler i samarbetet – det finns ju fler företag på området som vi hoppas vill vara med!

Kanske kan initiativet även inspirera andra industriområden?

– Om andra vill ta efter så hade det varit toppen. Under tiden fortsätter Södergården Challenge under 2026. Vi hoppas på en ny tradition, säger Kristina Hellqvist.