Julkonserter nästa steg på Ribbingsnäs

3 min läsning Publicerad 18 januari 2024

Efter sommarsuccén i ladugården fortsätter Philip Wareborn att utveckla sitt affärskoncept på Ribbingsnäs. Den nybyggda maskin- och multihallen är centrum för verksamheten – och julkonserterna är årets stora nyhet.

Maskin- och multihallen smälter väl in i miljön på Ribbingsnäs och tilldelades Nässjö kommuns byggnadspris 2023.
Byggnaden är utgångspunkten för Philip Wareborns entreprenörskap inom musik och bolagsbyggande.
Övervåningen kan bokas för möten och konferens.

Philip Wareborns sommarkonserter på rännet i Ribbingsnäs blev snabbt en snackis och de senaste somrarna har de varit utsålda. Efter flytten från Los Angeles hem till föräldragården utanför Nässjö har kompositören, musikern och entreprenören Philip Wareborn letat efter nya sätt att utveckla sin verksamhet med Ribbingsnäs i centrum. Och som så ofta fanns lösningen precis framför näsan.

– Min pappa har under många år drömt om att bygga en maskinhall. Maskiner och musik visade sig vara den perfekta kombinationen.

Skalbart för musik och möten

Den nybyggda 500 kvadratmeter stora multihallen rymmer en musikstudio för skapande och inspelningar, gårdskontor samt en generös konferenslokal där företag och organisationer kan få möjlighet att boka in sig för konferens och möten över dagen. Dessutom har målet med maskinhallen varit att den snabbt ska kunna förvandlas till konsertsal med plats för cirka 300 gäster – eller varför inte till mäss- och utställningshall? Verksamheten ska vara skalbar och enkel att ändra för olika ändamål: från det lilla mötet till större konferenser, demodagar och fester med mat och underhållning i framtiden. Det stora testet kommer vintern 2024 när Philip Warenborn tänker följa upp sommarsuccéerna med julkonserter i mer vinterbonad miljö.

– Vi har fortfarande inte all planering på plats, men ambitionen är att vi ska dra i gång julkonserterna i år, säger Philip som tillsammans med familjen gläds åt att projektet dessutom har belönats med Nässjö kommuns byggnadspris.  

I sin studio skapar Philip Wareborn musik för spel och film.

Bolagsbyggare i musik

Att byta Hollywood mot Nässjö har inte lagt hämsko på Philip Wareborns företagande. Som entreprenör och bolagsbyggare inom musikindustrin har han friheten att arbeta var han vill.

– Det är inga problem att jobba i skogen i Småland på uppdrag av en kund i San Francisco. Det är en rolig aspekt på livet och jag ser stor potential i Ribbingsnäs. Efter pandemin har större ytor och friskare luft blivit ännu mer intressant för både företag och privatpersoner.

Vid sidan av konsert- och konferensverksamheten är den nya multihallen också centrum för Philips musikaliska verksamhet. I studion skriver och producerar han musik för spel och film – nu senast för en ny expansion av spelet ”Hearts of Iron IV” för börsnoterade Paradox Interactive. Till Ribbingsnäs kommer också musiker och artister för att spela in den nybyggda studion.

– Här kan vi erbjuda samma höga kvalitet som i Stockholm, men i en härlig miljö där man äter middag tillsammans efter en lång arbetsdag.

Global musikbörs

Philip är också medgrundare och delägare i Master Exchange. En musikbörs där vem som helst kan investera i musikrättigheter. Principen är enkel: för några euro kan du  investera i en låt du gillar och få del i avkastningen. 

– Vi fick in 30 miljoner i riskkapital hösten 2022 på en värdering på 120 miljoner efter pengarna, och företaget utvecklas som det är tänkt. I dag har vi 20 medarbetare och funderar på att ta in ytterligare finansiering för att kunna växa vidare, berättar Philip. 

Huvudkontoret med utveckling ligger i Sverige, och investerarna i första rundan var från bland annat USA och England.

I ett annat bolag ligger passionsprojektet ”Ruby & The Recyclers” som är ett hållbarhetsinitiativ riktat till barn och som bygger på animation och musik. Affärsidé och koncept är utvecklat och just nu söker man efter rätt samarbetspartner, helst en internationell aktör.

I maskinhallen på Ribbingsnäs ryms helt enkelt hela världen:

– Det är väl egentligen det som är drivkraften. Att kultur, nöjen och möten är alldeles för koncentrerat till storstäderna. Det vill jag ändra på.