Green Stop – för den hållbara laddinfrastrukturen

2 min läsning Publicerad 12 oktober 2022

Green Stop är ett greentech-bolag som startades i Nässjö detta år och har sina kontor i Buiessnes park, verksamheten bedrivs däremot över hela Sverige. Deras vd Otto Werneskog, är en Nässjöbo som under 12 års tid har arbetat med att utveckla vindkraftsparker i både Sverige och Finland.

Cathrin Idén, Head of eMobility och Otto Werneskog, vd, i ett blåsigt Nässjö.

Det finns personer med bra erfarenhet och kunskap i deras företag, som nu är redo att fortsätta utveckla laddinfrastrukturen.

– Jag har jobbat med vindkraft i många år och ser nu att utvecklingen av laddinfrastrukturen är där som vindkraften var när jag började 2009. Det är roligt att få utveckla den, på samma sätt som med vindkraften, säger Otto Werneskog.

Green Stop utvecklar, installerar och driver anläggningar där solceller kombineras med laddinfrastruktur för elektriska fordon. Företaget vill stödja den hållbara omställningen av transportsektorn genom att erbjuda laddning av lokalt producerad el. De kommer ta nästa steg i den hållbara energiomställningen.

– Det är skönt att kunna säkra sin egen produktion med egen lokal el. Det känns som det är precis rätt i tiden, säger Cathrin Idén, Head of eMobility.

En ritning av hur en laddstation kan komma att se ut.

Till år 2030 förväntas de laddbara fordonen öka med sju gånger så många mot vad det är idag, till hela 2.5 miljoner fordon. Det leder till att det krävs enormt många fler laddstationer längst med de svenska vägarna än idag. Tillgängligheten till en laddstation precis när ett fordon behöver laddas blir också avgörande för att fler fordon kommer bli elektrifierade.

Green Stop har slutit ett avtal med Obligio Nordic Climate Impact Fund som nu investerar i företaget och gör en avgörande del i att fortsätta projektet framåt. Genom finansiering av Green Stop och drygt en miljard kronor i medfinansiering av projektet ska partnerna kunna bidra till ett klimatneutralt Sverige år 2045.

– Det är långsiktiga ägare ligger bakom företaget så vi är här för att stanna, menar Otto och Cathrin.

I praktiken innebär det att kunder bokar en ”slottid” före besöket på laddstationen. Det bokas för ett förutsägbart pris, vilket gör att både tidschema och budget kan säkras för logistikaktörer. Eftersom elen är egenproducerad kan laddstationerna placeras på strategiskt utvalda platser, inklusive platser som upplever energibrist.

Green Stop letar efter logistikfastigheters tak som en snabb väg framåt att bygga elproduktion till lägen som har goda logistiska ändamål. Därmed får Green Stop kontroll på elen eftersom de inte är beroende av elmarknaden. Det blir alltmer viktigt eftersom bränslepriserna är en betydande del för logistikföretag.