Företagsklimatet rankas högre i Nässjö kommun

3 min läsning Publicerad 28 maj 2020

I dagarna släppte Svenskt Näringsliv sin stora undersökning av det lokala företagsklimatet i Sveriges alla kommuner. Det sammanfattande omdömet för klimatet i Nässjö får betyget 3,87, vilket är det näst högsta betyget någonsin.

Claes Johansson, vd på Nässjö Näringsliv.

Det sammanfattande omdömet av företagsklimatet i en kommun väger tungt i Svenskt Näringslivs undersökning. En fråga där företagare får ange hur bra de upplever klimatet i sin kommun utifrån en sexgradig skala, där 1 = dåligt och 6 = utmärkt. År 2007 fick Nässjö betyget 3,88, vilket är det högsta betyget som uppmätts sedan undersökningens start 2002. I år fick vi vårt näst högsta betyg i frågan – 3,87. Genomsnittet i Sverige ligger på 3,37.

– Det är glädjande att se att företagen upplever att klimatet blir bättre för varje år, särskilt i dessa tider, säger Claes Johansson, vd på Nässjö Näringsliv. Enkäten skickades ut innan Covid-19 slog till med full kraft och att då se att klimatet var extra starkt inför det här utbrottet är betryggande, fortsätter han och tillägger:

– Att företagsklimatet blir bättre är en viktig fråga, inte bara för näringslivets skull. Med ett bra företagsklimat är det lättare att starta, driva och utveckla välmående företag, vilket i sin tur leder till fler arbetstillfällen och skatteintäkter.

Ovan diagram är hämtad från Svenskt Näringsliv och visar betyget för det sammanfattande omdömet av företagsklimatet i Nässjö jämfört med snittbetyget i Sverige.

Fler områden klättrar i betyg

I årets undersökning har 32 897 företagare från hela landet tyckt till om sin kommun, varav 99 företag i Nässjö av 185 tillfrågade. Förutom att det sammanfattande omdömet om företagsklimatet får högre betyg i Nässjö, klättrar även fler områden, bland annat:

• Tillgång på relevant kompetens 
• Kommunens service och bemötande
• Tillgång till mobilnät och bredband

– Att företagen upplever att tillgången till medarbetare med relevant kompetens är bättre än tidigare år är oerhört positivt. Att det finns rätt typ av kompetens och erfarenhet på orten är avgörande för att företagen ska kunna växa, men också viktigt för att kunna attrahera fler verksamheter, säger Claes Johansson och tillägger:

– Vi ser ett fortsatt starkt intresse för Nässjö som plats att driva företag på trots coronapandemin. Under våren har vi haft flera etableringar, exempelvis Byggmax, Vattenfall, Pinch of Spice, Bastard Burgers, De Rada Pizzeria, Nässjö Skog och Trädgård, Malmstolen och Pellys inflytt av produktion. Dessutom skrev Industrilås på kontraktet om köp av 63 500 mark med Nässjö kommun. Under första kvartalet har vi även hjälpt 12 personer att starta företag.

Några av de område som företagen istället ger något lägre betyg än tidigare år är:

• Skolans kontakter med det lokala näringslivet
• Tjänstemännens attityder
• Kommunpolitikers attityder

– Här är det viktigt att vi och kommunen lyssnar och är lyhörda för företagen och ökar samverkan och utveckling framåt än mer. Förra året fick vi rekordmånga intressenter, företag som delar vår vision om att skapa en expansiv kommun med ett fantastiskt näringslivsklimat. Så förutsättningarna för att fortsätta förbättra klimatet ser goda ut. Desto fler vi är som samarbetar, desto snabbare kommer vi att nå resultat, avslutar Claes Johansson.

>> Ta del av hela undersökningen här!