Coopers Candy flyttar in hos Privab i Nässjö – 10 nya anställningar

4 min läsning Publicerad 26 augusti 2022

Coopers Candy har flyttat sin logistik till Sam & Son i Nässjö, vilket har lett till tio nya anställningar. ”I och med den här flytten känner vi oss väl rustade för framtiden”, säger VD och grundare Sebastian Pegelow.

Sebastian Pegelows och Fredrik Samuelsson.

Men vi tar det från början. Under en blöt kväll för sisådär tolv år sedan kastade Sebastian Pegelows kompis ur sig att Sebastian borde sälja godis online. Det var, visade det sig senare, bara något kompisen hade sagt – en av alla de där förflugna idéer som kan dyka upp framåt småtimmarna i goda vänners lag. Men Sebastian tog förslaget på allvar och sköt från höften, startade upp en liten verksamhet under namnet USA-Godis (han hade bott i Los Angeles delar av uppväxten) och började importera amerikanskt godis. Verksamheten fungerade. Eller rättare sagt – den exploderade. Sedan starten har företaget varit en framgångssaga: växtvärk, butikslokaler som blivit för små för att hinna med e-handelsleveranser, lansering på den norska marknaden, ett enormt genomslag i sociala medier. De senaste åren har de gått från 12 till 24 till 34 miljoner i omsättning och 2022 förväntas de omsätta drygt 40 miljoner.

– Pandemin har hjälpt till. Vi fick en accelererad start in i Norge i och med att man stängde ner ganska fort där. Efterfrågan fanns där och vi fyllde hålet med en paketerad lösning, säger Sebastian.

Sebastian bland godishyllorna.

Privab blir intresserade

Klipp till Nässjö, anno 2017. Fredrik Samuelsson på Sam & Son säljer lösgodis i mängd. Biografer, arenor, livsmedelsbutiker, överallt finns Privabs sortiment. Men något gnager i Fredrik. E-handel. Vi måste börja sälja godis online, tänker han. Annars vet jag inte hur det kommer gå för oss. Till en början tänkte Fredrik starta en egen verksamhet, men så småningom började han leka med tanken att förvärva ett befintligt bolag. När sonen Einar snubblade över Youtube-paret Jocke&Jonna som testade USA-Godis, fick Fredrik en idé.

– Jag tänkte att den killen måste vara ett geni som lyckats med detta. Jag måste få träffa honom, säger Fredrik.

Sagt och gjort, Fredrik kontaktade Ernst&Young (en så viktig person som Sebastian är säkert ingen man bara hör av sig till) och de fick till ett möte i Stockholm. Fredrik uppklädd i kostym. Sebastian i jeans och t-shirt. Den ene ivrig, den andre oförstående.

– Det var ett jävligt stelt möte ska jag säga. Det lyfte aldrig riktigt. Jag försökte säga att han kanske skulle ha nytta av delägare, men Sebastian var rätt kall, säger Fredrik.

Mötet blev ett fiasko. Vad skulle USA-Godis med Privab till? Privab säljer Polly. Coca-Cola. Allt det där som du hittar på en ICA-butik. USA-Godis var nischade på exklusiva varor från landet i väst. Så det gick en lång tid med radioskugga mellan mannen i kostym och han i t-shirt.

Nya varor, nya förutsättningar

I och med lanseringen på den norska marknaden började Coopers Candy (ja, de hade bytt namn nu) ta in svenska varor. Idag köper folk även svenskt godis online, i Norge såväl som i Sverige. Sebastian och Fredrik fick kontakt igen. Denna gång med ingången att Privab kanske kunde bli leverantör. I mars 2021 gick Sam & Son in och blev delägare i Coopers Candy.

– Sedan började vi diskutera att flytta ner logistiken till Nässjö, för här finns det ju plats. Vi började bli riktigt trångbodda i Kista och allt tog därför längre tid. Det finns extrema fördelar att ligga i samma lokaler. Här är vi bland de snabbaste i Sverige att fylla på sortimentet. I och med den här flytten känner vi oss väl rustade, det går att skala på ett annat sätt här nere, säger Sebastian.

Sedan strax före sommaren finns nu Coopers Candy i Nässjö, vilket har inneburit tio nya anställningar. I lager har de över 4000 varor och säljer nu alla möjliga produkter från såväl Mexiko som östra Asien. En del av försäljningen drivs av trender på sociala media, av ”challenges” som blir virala (äta superstarka chips till exempel). Coopers Candy har över 50 000 följare på TikTok och ytterligare många tusen på Instagram och Facebook. Radarparet Elenore och Elin arbetar heltid med marknadsföring på dessa kanaler med stor framgång.

– Folk kommer fram till vår son på skolan och säger att ”jag har sett dig på TikTok”, eller ”jag vet vem din mamma är”. Vi satsar extremt mycket på content för att nå ut. Det är den vägen vi behöver gå, säger Sebastian.

Ska fortsätta växa

Både Sam & Son och Coopers Candy har slagit omsättningsrekord de senaste åren, och förväntas göra det i år igen. Men det har varit slitigt, menar Fredrik. Pandemin har gjort att biosalonger plötsligt stänger ner och öppnar upp. Som leverantör förväntas man omedelbart kunna leverera på samma nivå igen. Det har varit ett par tuffa år arbetsmässigt och Fredrik ser fram emot en lite mer förutsägbar, stadig tillväxt.

– Nu har vi satt många av grundbultarna som vi var tvungna att göra för att växa vidare. Jag tror vi kommer ha en kontrollerad tillväxt. Men med Sebastian vet man aldrig. Om vi har 4500 produkter nu kommer det nog vara 9000 hyfsat snart, avslutar Fredrik Samuelsson.