Coop, Lidl, Willys och ICA i Nässjö agerar för att hjälpa riskgrupperna

3 min läsning Publicerad 3 april 2020

Nu tar livsmedelshandlarna ett initiativ för att hjälpa äldre och andra personer i riskgrupperna för Covid-19 att handla mat. ”Sedan vi förstod omfattningen av virusspridningen har vi jobbat intensivt med att hitta en lösning för att kunna möta våra riskgrupper på bästa sätt”, säger Andreas Gustavsson från Coop Konsum och Greger Carlpihl från ICA Kvantum.

Andreas Gustavsson från Coop Konsum visar upp tjänsten God Hjälp.

Coop, Lidl och Willys har valt att ansluta sig till initiativet God Hjälp, medan ICA kommer att använda sig av sin egen tjänst ICA Pronto.

I God Hjälp kan privatpersoner anmäla sig som volontärer och hjälpa till att leverera mat- och apoteksvaror hem till personer som inte själva kan eller bör handla i en butik.

– Sedan coronaviruset började spridas i samhället har vi försökt att hitta en lösning för att kunna hjälpa våra riskgrupper, säger Andreas Gustavsson, som driver Coop i Nässjö. Vi har tittat på flera alternativ, men har nu beslutat oss för att använda oss av God Hjälp. Det känns tryggt att ansluta sig till ett färdigt koncept där volontärerna på ett säkert sätt kan identifiera sig med Bank-ID, fortsätter han.

Vill du hjälpa personer i riskgruppen att handla kan du redan nu registrera dig som volontär på God hjälp.

– När någon i din närhet sedan behöver hjälp med att handla får du en notifikation och då kan du själv välja att acceptera uppdraget om du har möjlighet, förklarar Andreas.

Greger och Linda Carlpihl, ägare till ICA Kvantum i Nässjö.

ICA Pronto som ICA i Nässjö kommer att använda sig av är en app där du snabbt och enkelt kan välja vilka varor du behöver och sedan betala med Swish.

– Vi kommer att packa varorna här i butiken och som kund kan man välja om man vill hämta sin kasse själv på lastbryggan eller vill få den hemkörd med en taxi, förklarar Greger Carlpihl, som driver ICA Kvantum i Nässjö. Under april och maj kommer vi att bjuda på plockningsavgiften, fortsätter han.

ICA tar även emot beställningar via e-post, för att möta de kunder som tycker det är svårt att handla och betala via en app.

– Du skickar helt enkelt ett mejl till omtanke.nassjo@kvantum.ica.se med de varor du behöver, så hjälper vi dig på samma sätt. Vi kommer att plocka dessa beställningar på tisdagar och onsdagar, säger Greger.

Viktigt att komma igång snabbt

Läget förändras fort och både Greger och Andreas poängterar att fokus har varit att snabbt få en lösning på plats. Det viktigaste just nu är kunna hjälpa riskgrupperna för att på så sätt bidra till att minimera smittspridningen i samhället.

– Vi kommer att förbättra vårt system efter hand och utöka utbudet varje vecka, säger Greger. 

Eftersom förutsättningarna förändras snabbt, är det svårt svårt att på förhand bedöma hur stort behovet och intresset för de nya tjänsterna kommer att vara.

– Vi kommer att utvärdera och anpassa oss efter hand. Det viktigaste just nu är att vi snabbt kommer igång och att vi hittar ett fungerande sätt att hjälpa personer i våra riskgrupper, avslutar Andreas och Greger.

God hjälp – så funkar det

Vill du hjälpa personer att handla? Då ska du registrera dig som volontär. Likaså kan du som behöver hjälp med att handla gå in och registrera dig som ”hemmahjälte”. Sedan matchas volontärer med de som behöver hjälp. Läs mer på: https://www.godhjalp.se

ICA Pronto – så funkar det

Du laddar ner appen ICA Pronto från Google Play eller AppStore. Där kan du enkelt lägga din beställning. Personalen på ICA packar dina varor och du får ett meddelande när det är klart att hämta. Du kan också välja att få dina varor hemkörda.

Läs mer på: https://icapronto.se och på butikens Facebook-sida (Ica Kvantum Nässjö)