ÅkessonBerg går starkt i pressad bransch

3 min läsning Publicerad 25 november 2021

ÅkessonBerg öppnade upp sin verksamhet i Nässjö 2019, då med tre anställda i Vetlanda. Nu är de tio anställda i Nässjö och gör jobb åt stora kunder med korta ledtider.

Hans Lind, Mats Carlsson och Thomas Larsson – tre av de fyra delägarna i ÅkessonBerg

Nässjös historia med tryckerier har varit komplicerad under de senaste tio åren. Nässjötryckeriet lade ner 2011, medan många mindre fristående tryckerier har fortsatt – och startat. NT Mediaprint bedrev under ett antal år en framgångsrik verksamhet men efter att de köptes upp av Xerox lades produktionen ner i Nässjö. Det var då ÅkessonBerg såg sin chans att ta över.

– Jag tog ett möte med de stora kunderna till NT Mediaprint, Bosch, Toyota, Husqvarna och så vidare, om de kunde tänka sig att gå över till ÅkessonBerg. Vi fick ett ja från dem, så vi tog över personal och maskinpark från Xerox och flyttade in i fastigheten, säger Costy Borg, sälj- och marknadsansvarig på ÅkessonBerg.

Sedermera köpte man upp forserumsbaserade Stema Print. Ägaren Stefan Magnusson flyttade in sina maskiner och verksamhet innan han gick i pension. Sedan årsskiftet 2020-2021 finns även CLG Nordics maskiner på plats under samma tak. Med andra ord utgörs ÅkessonBerg nu av en bredd i kapacitet och nischer, bestående av utrustning och personal från olika tidigare tryckerier.

– Jag drabbades väldigt hårt av pandemin och kom till ett vägval. Jag hade många kunder inom turistnäring, som föreningar och så vidare. Så jag köpte in mig i ÅkessonBerg från årsskiftet, säger Thomas Larsson, som tidigare drev CLG Nordic. Han äger numera ÅkessonBerg tillsammans med Hans Lind, Arne Berg och Mats Carlsson.

Det ser ut som att det var ett smart drag från Thomas Larssons sida. ÅkessonBergs verksamhet går på högvarv, samtidigt som man har kapacitet att ta in fler jobb.

– Vi har haft väldigt mycket att göra, trots pandemin. Vi hade bara ett par månader som var riktigt låga, men sedan dess har det varit full rusch kan man säga, säger Hans Lind.

Manualer med korta ledtider

Lejonparten av ÅkessonBergs produktion består av manualer och broschyrer till större företag. Ledtiderna är korta och man arbetar i tvåskift från klockan 06 till 23.30.

– Vi kör manualer ”on demand” och får in beställningar på tusentals manualer klockan 12 som ska levereras klockan 10 dagen efter, säger Hans Lind.

Maskinparken håller högsta möjliga klass och man har gjort stora investeringar för att kunna hålla jämna steg med kundernas behov. Costy Borg, som har en lång bana inom branschen, menar att engagemanget från personalen är en väsentlig nyckel till framgångarna.

– Jag hade aldrig gått in i detta om jag inte visste om att det är rätt personal – allt hänger på personalen. Deras inställning tillsammans med det flödet som byggts upp i den här fabriken… du kan inte gå någon annanstans och få bättre kvalitet, säger han.

Branschens framtid – specialisering

Tryckeribranschen har genomgått ett stålbad i takt med digitaliseringen. Offsettryck är endast lönsamt när det gäller stora upplagor, varför många mindre tryckerier fokuserar på digitaltryck. Vad som döljer sig runt hörnet är svårt att sia om, men så länge som det finns ett EU-direktiv som säger att tillverkare ska tillhandahålla tryckta manualer, kommer ÅkessonBerg fortsätta att utöka sin kundkrets inom det området.

– Det känns lite som att pandemin har tagit död på en del tryckerier. Jag tror att de som är kvar kommer att specialisera sig på olika områden, säger Hans Lind.

– Samtidigt måste vi vara beredda att hitta nya nischer. Så att vi inte fastnar i gamla hjulspår. Vi måste vara på tå, avslutar Thomas Larsson.


Just nu erbjuder ÅkessonBerg våra intressenter 20% rabatt på sin första order! >> Läs mer om erbjudandet här