Green Cargo tar fler tåg via Nässjö

2 min läsning Publicerad 12 december 2022

Green Cargo erbjuder hållbara logistiklösningar över hela Sverige. Varje dygn går 450 av deras tåg på rälsen, för att framföra kunders last. Nu har de slutat trafikera 20 av deras 40-tal terminaler, vilket betyder att Nässjö får högre frekvens.

greean cargo
Jan Elgström, strategisk säljare och kommersiellt ansvarig för IM23, vid ett av Green Cargos tåg.

Green Cargo har kontor över hela Sverige, ett av dem ligger i Nässjö. I Gamlarp ligger även en intermodal terminal som de kommer fortsätta trafikera efter nerdragningen.

Jan Elgström, strategisk säljare och kommersiellt ansvarig för IM23 för Green Cargo, har under två års tid arbetat med detta projekt kallat IM23. Det innebär att hitta ett sätt som gör företaget mer lönsamma och ger dem möjligheten att växa. Resultatet är att av de 42 terminaler som de idag trafikerar reducerar de ner till 20. Det innebär inte att företaget stänger ner terminaler, utan att de inte kommer trafikera de terminalerna med intermodal volym under 2023.

– Vi har tittat på vilka terminaler som ger oss mest. Vi kan inte åka till ställen där vi enbart har en container utan vi behöver fulla tåg som är lönsamma för att det ska bli gynnsamt för oss, säger Jan.

Varje år, den andra helgen i december, får alla tåg nya tidtabeller. Både gods tåg och persontåg, så det var då förändringen slog in. Fler av Green Cargos tåg kommer gå via Nässjö för att sedan fraktas vidare till exempelvis Jönköping.

Målet med projektet, förutom lönsamhet, effektivisering och säkerhet, är att få bort så mycket som möjligt från vägarna upp på rälsen. Då rälsen är det bättre alternativet ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Genom att konsolidera terminalorterna innebär det fler tåg och mer volym på de kvarvarande. Detta i kombination med forsling ”first and last mile” får kunderna en stabilare och hållbarare tjänst, säger han.

Ökar frekvensen i Gamlarp

För Gamlarp innebär det en ökad frekvensen och att det blir mer att göra. Därmed kan företaget växa och förhoppningsvis kunna anställa fler personal för att genomföra arbetet.

– Vi kommer öka frekvensen via Nässjö och vi har nu fått in flera kunder som går via Gamlarp. Helsingborg – Nässjö/Gamlarp kommer gå en gång om dagen. Lastning i Helsingborg på morgonen och ankomst i Gamlarp på eftermiddagen 5 dagar i veckan. Det har attraherat flertalet kunder, berättar Jan.

För Green Cargos kunder kommer det dessutom innebära mer punktlighet, effektivitet och bättre ledtider.

– Vi har fått mestadels positiv respons från våra kunder, eftersom det ger dem bättre möjligheter. Men sen är klart att det finns några som blir påverkade negativt, men de har ändå förstått varför vi behöver göra detta, avslutar han.