Åsa hjälper företagen att bygga social hållbarhet

3 min läsning Publicerad 18 november 2025

Näringslivet behöver bli bättre på att förstå och arbeta med diagnoser som autism och ADHD, tycker Nässjöföretagaren Åsa Lindsjö. Med ”Pupbunnies” hjälper hon näringslivet att bygga social hållbarhet på arbetsplatsen.

Pupbunnies är ett konkret projekt för att öka den sociala hållbarheten och visa att man som företag engagerar sig i sin personal, säger företagaren och konstnären Åsa Lindsjö. Många Nässjöföretag har nappat på idén och beställt en egen, unik Pupbunny. Tio procent av intäkterna går till Pupbunnies insamlingsstiftelse. 
Åsa har tagit fram en rad olika Pupbunny-produkter som hon säljer. Projektet har väckt uppmärksamhet nationellt och nyligen var Pupbunnies en av tre nominerade till Svenska Tecknares pris Kolla!2025 i kategorin Innovation.
Halsbandet med en Pupbunny har Åsas dotter skapat.  

Åsa Lindsjö vet vad det innebär att ha en anhörig med autism och ADHD.

– Min äldsta dotter har båda diagnoserna, vilket har gjort att jag har engagerat mig mycket i frågorna. Jag och min dotter har en väldigt öppen dialog och har pratat mycket om hur man kan göra för att påverka samhället och skapa en större förståelse för autism och ADHD, säger Åsa Lindsjö.

Arbetslivet är en av de stora utmaningarna:

– Minst 10 procent av Sveriges befolkning har en diagnos och så mycket som 48 procent av anhöriga får utmattningssyndrom. Det är många människor med autism och ADHD som står utanför arbetsmarknaden. Många av dem som har jobb vågar inte berätta om sin diagnos av rädsla för att hamna utanför eller bli utsatta för negativa förväntningar.

Så föddes idén till Pupbunnies – ett projekt som vänder sig till alla företag som vill arbeta aktivt med social hållbarhet med inriktning autism och ADHD. Målet är att öka kunskapen om människors olikheter och på så sätt bidra till att fler får jobb och mår bättre på arbetsplatsen.

Kopplar mot Agenda 2030

Åsa Lindsjö är känd för många Nässjöbor som bildlärare på Brinellgymnasiets estetiska program men driver även eget företag som konstnär och designer. 

Initiativet Pupbunnies drivs inom ramarna för Åsas företag och bygger på en figur som hon har tecknat och målat sedan hon blev mamma: Pupbunnien. Företag som vill engagera sig i frågan har möjlighet att beställa en skräddarsydd Pupbunny som utformas speciellt med hänsyn till företagets verksamhet, värderingar och grafiska profil. Den unika Pupbunnien kan företaget sedan använda i sitt kommunikations- och marknadsmaterial och fungerar som en daglig påminnelse om behovet av kunskap och tolerans inför människors olikheter. Med Pupbunnien följer också utbildningsmaterial till ledningsgrupp, ledare samt övriga medarbetare.

– Materialet används för att implementera arbetssättet i organisationen och jag har även utformat ett årshjul som gör att det blir enkelt att hålla frågan och engagemanget levande, förklarar Åsa som också har kopplat konceptet mot olika mål i FNs Agenda 2030 och Global Compact. Pupbunnies är ett konkret projekt för att öka den sociala hållbarheten och visa att man som företag engagerar sig i sin personal. 

Lagom till jul har Åsa gjort ett julkort till företag och privatpersoner som vill stötta Pupbunnies insamlingsstiftelse med en julgåva. 

Den perfekta julklappen?

Och Nässjöföretagen nappar: Callo Sintermetall, Höglandets Kompressorservice, Maxi Ica Stormarknad i Vetlanda, Nässjö Affärsverk, Princess Konditori, Prysmian Group, Sandstedt El, Ängs däckservice, Byggkompaniet, Lagerservice och Speedheater i Alingsås är några av företagen som har valt att skaffa sig en egen Pupbunny. Parallellt har Åsa också tagit fram en rad olika Pupbunny-produkter som hon säljer. Projektet har väckt uppmärksamhet nationellt och nyligen var Pupbunnies en av tre nominerade till Svenska Tecknares pris Kolla!2025 i kategorin Innovation. 

– Tio procent av intäkterna går direkt till vår nyinstiftade insamlingsstiftelse som bland annat stöttar familjer som drabbats av ADHD, autism eller psykisk ohälsa. Behovet av stöd och förståelse är stort och tydligt, då stiftelsen redan har många ansökningar. Ingen kan göra allt – men alla kan göra något, säger Åsa. 

– Det är självklart också möjligt för företag och privatpersoner att gå in och stötta stiftelsen direkt med ett bidrag. En perfekt julklapp, tänker jag. Och självklart följer det med ett Pupbunnies-julkort!