HYSS dubblerar omsättningen tre år i rad

Redan i april ser HYSS att resultatet blir positivt 2013 – och att omsättningen fördubblas igen.

Mats Södergren, HYSS

Förra året och året dessförinnan dubblerade plastföretaget HYSS sin omsättning. Redan i april kan man konstatera att omsättningen kommer att dubbleras igen under 2013, tack vare både nya kunder och ökade volymer hos befintliga kunder.
– Det är inte minst vår kund Tollco som ökar volymerna på underlägg till kyl och frys, säger Mats Södergren, vd för HYSS.

HYSS tillverkar plastdetaljer till allt mellan elektronik och möbler. I vissa fall har kunden färdiga 3D-ritningar på produkten, men ofta tar HYSS själva fram förslag på hur den kan se ut. Vid större volymer köper kunden ett stålverktyg från HYSS som HYSS sedan använder för att formspruta produkten.
– Från att man säljer in ett verktyg tar det oftast 3-6 månader innan produktionen är i full gång, och i och med att vi sålde in så många verktyg under sista halvan av 2012 så är det fullt upp nu, säger Mats Södergren.

Maskinerna är fullbelagda samtidigt som fler beställningar kommer in, vilket innebär att HYSS kommer att utöka sin maskinpark.
– Vi måste investera för att möta kundbegäran. Man kan välja: antingen är man nöjd med utvecklingen och så bromsar man den och tar inte in något mer, men då tror jag man lever farligt – det gäller att rida på vågen. Så länge det finns jobb och så länge man har ett positivt svar från marknaden är det bara att köra, säger Mats Södergren.

Sedan starten 2007 har HYSS satsat stora pengar på produktutveckling och patent för att kunna matcha konkurrens från lågkostnadsländer. Tack vare en stark ägarbild är man med i matchen och 2013 kommer att bli första året som HYSS går med vinst.
– Med ett positivt resultat i ryggen tror jag starkt på HYSS 2014, det är då den riktiga tillväxten kommer. Det är ingen hemlighet att vi siktar på att bli ett av Sveriges största plastföretag framöver.

Nyligen har en ny kund beställt tvåldispensrar som ska gå till samtliga rum på alla Scandichotell – med andra ord en stororder. KL Media, Nässjöföretaget som specialiserar sig på kundvård över telefon, hade ett finger med i spelet. För några månader sedan anlitades Marthina Knutsson på KL Media för att ringa upp potentiella kunder. Ett Stockholmsföretag hade behov av att hitta en leverantör till just tvåldispensrar.
– Det var rekord. 3 eller 4 dagar efter första samtalet så var affären klar. Så det var en verktygsorder på en halv miljon och en plastorder på 1,5 miljon. Det tackar vi Marthina för, hon gjorde ett fantastiskt bra jobb och är makalös på att ta sig fram till rätt person på företaget. Nu sitter vi i förhandlingar med samma företag om ytterligare beställningar till andra hotell, säger Mats Södergren.

Plast är en enorm marknad och Mats Södergren ser att tillverkningsindustrin i Sverige har en ljus framtid.
– Många nordeuropeiska bolag som köper i Kina kommer att vända hem, i synnerhet de som inte har folk på plats. Varje vecka träffar vi personer som på ett eller annat sätt har tröttnat på produktion utomlands. Det är det vi försöker sälja HYSS med, att vi finns mitt i Sverige, vi klarar av att rita upp din plastbit i CAD:en, vi klarar av att ta fram verktyg, vi klarar av att producera plast – allt det som man tidigare har anlitat flera leverantörer för att göra billigare. Om du till exempel, för att spara pengar, beställer komponenter till en dator för att plocka ihop den själv, men om datorn sedan inte funkar, vilken av leverantörerna tar på sig ansvaret? Ingen. Det är där vår styrka ligger, att vi har helheten, avslutar Mats Södergren.