Elektrobyggnad AB nu i Nässjö

Elektrobyggnad AB startade 2009. I år räknar VD Mattias Lundström med att företaget skall omsätta 40 mkr.
VD Mattias Lundström vid företagets lifträlsbil. Uppenbarligen har man en utrustning i toppklass.

Man upphör aldrig att förvånas över den uppsjö av järnvägskompetens som utgår från Nässjö. Inom ett område på cirka 4 kvadratkilometer finns närmare 30 företag och aktörer i branschen! Centralt, vid Bangårdsgatan mitt i stan har Elektrobyggnad AB etablerat kontor. Man erbjuder Trafikverket, järnvägsförvaltare och entreprenadföretag järnvägsrelaterade tjänster. Fokus ligger på elarbeten. 
Färgstark VD är Mattias Lundström. Han drog igång företaget så sent som 2009.
I dag har man 15 anställda och räknar med att omsätta 40 mkr under året. Imponerande och snabb utveckling.
– Beror helt och hållet på att vi har en fantastisk personal. Naturligtvis har vi gedigen utrustning i form av maskiner och verktyg. Fast utan kompetenta medarbetare skulle vi stå oss slätt. Vi ställer höga krav på våra anställda, men så har vi också fått ihop ett gäng i absolut toppklass, summerar Mattias.

Själv har han också gedigen erfarenhet. Han startade som eltekniker 1994. Under åren 200-2009 var hade han uppdrag som platschef och arbetsledare, dels inom dåvarande Banverkets Industridivision och senare Infranord.

Det egna företaget började med att Mattias hyrde ut sig själv som byggledare. Sedan gav det ena det andra och han beslutade mig för att starta företaget.
– På sätt och vis har det inte varit en lugn stund sedan dess. Men det är väl så det skall vara, berättar Mattias Lundström.

Lotta Prior, erfaren projektledare och arbetschef.

Huvudkontoret finns i Lerum. I Nässjö etablerade sig företaget med kontor i augusti i år. Projektledare och arbetschef är Lotta Prior. Hon kommer närmast från Infranord. Lotta är också en person med mångårig erfarenhet och tycker att man går en spännande framtid till mötes.
– Man måste vara ödmjuk. Men jag kan inte se annat än att det finns jobb så det borde räcka till de närmaste tio åren. Det finns ju kontaktledningar allt sedan 1950-talet i järnvägsnätet och upprustningsbehovet är enormt, säger hon.

Som trogen tågresenär kan artikelförfattaren bara instämma. Begreppet ”tåget står stilla för att en kontaktledning har ramlat ner” torde vara välkänt för de flesta.

Måste vässa oss
Lotta Prior konstaterar att jobbet efter spåren är utmanande, roligt, spännande och lärorikt och bjuder på god arbetsgemenskap. Samtidigt skall man inte sticka under stol med att det kan handla om både helg- och nattjobb, samt att man måste vara ytterst noggrann när det gäller säkerhetsaspekten.
– Det är viktigt att vi som är i branschen känner vårt ansvar och hjälper till att lyfta fram vårt arbetsområde, för det är naturligtvis ingen tvekan om att fördelarna överväger. Vi måste nå ut ännu mera till de yngre ålderskategorierna och bli riktigt vassa.

Uppenbarligen har Elektrobyggnad hittills inte haft några rekryteringsproblem. Faktum är att kompetent folk har hört av sig och undrat om man kan få börja på företaget. Kan det möjligen bero på den något uppkäftiga rubriken på företagets hemsida där det står: ”Vi följer inte utvecklingen. Vi leder den.”

På www.elektrobyggnad.se kan man läsa mera om detta spännande företag och få del av en fascinerande kavalkad av bilder från olika uppdrag.