Turistboom i Nässjö

Nässjö har blivit ett hett turistmål. I sommar gästas staden av 6 000 besökare från Japan, Sydkorea och Österrike. Bakom turistboomen står Hotell Högland som storsatsat på internationell marknadsföring.

koreaner

Varje år gästas Sverige av ett stort antal turister som upptäcker landet via buss. Nässjö ligger strategiskt på vägen med närhet till flera småländska turistattraktioner. Det här är en möjlighet som Hotell Högland har tagit vara på. I sommar välkomnar hotellet 6 000 turister till Nässjö.
– Första busslasterna kom 2016 och resulterade i 3 500 besökare och lika många övernattningar. I år har antalet nästan fördubblats till 6 000. Majoriteten av reseföretagen är dessutom återkommande kunder, säger Hotell Höglands VD Torgny Gunnarsson.
– Det är naturligtvis ett kvitto på att vi har gjort rätt. Vi kan erbjuda ett helrenoverat hotell med 108 fräscha rum, en läcker retrorestaurang med bar, wellnessavdelning och bra service.

Torgny Gunnarsson, VD Hotell högland har lyckats med internationell marknadsföring och får tusentals turister till järnvägsmetropolen Nässjö.
Torgny Gunnarsson, VD Hotell högland har lyckats med internationell marknadsföring och får tusentals turister till järnvägsmetropolen Nässjö.

Men det räcker inte. För att bli ett attraktivt turistmål så måste Nässjö även kunna erbjuda upplevelser. Därför har Hotell Högland inlett samarbeten med bland andra Astrid Lindgrens Värld och Skullaryds Älgpark.
– Att hitta övernattning i trakterna kring Vimmerby är svårt och då är Nässjö ett fint alternativ. Samarbetet med Astrid Lindgrens Värld har också gjort det möjligt för oss att framgångsrikt marknadsföra oss mot barnfamiljer. Målet är att förlänga gästernas vistelse från en till två nätter – men då krävs det fler attraktioner. Min förhoppning är att vi ska kunna utveckla fler samarbeten med entreprenörer i och kring Nässjö.

Claes Johansson, VD för Nässjö Näringsliv AB, ser mycket positivt på utvecklingen.
– Det här är ett utmärkt tillfälle att etablera Nässjö som ett spännande turistmål. För Nässjöföretag som är på alerten kan Hotell Höglands initiativ erbjuda möjligheter till tillväxt och nya affärer.
För Hotell Högland innebär turistvågen trygghet och arbetsro med jämnare beläggning över säsongerna, konstaterar Torgny Gunnarsson.
– Sedan renoveringen 2016 har vi ökat restaurangomsättningen med 25% och rumsbeläggningen med 8% på årsbasis. Det är sällsynt att man får uppleva så stora förändringar. Det har jag bara varit med om vid ett par tillfällen tidigare i min snart 40-åriga hotellkarriär!