Tura Scandinavia AB fyller 10 och 40 samtidigt

Tura Scandinavia är Kungsbackaföretaget som för tio år sedan öppnade en ny logistikanläggning i Nässjö. Samtidigt fyller företaget 40 år, något som kommer att firas den 2 september. ”Nässjö visade direkt att man ville ha oss till kommunen”, säger VD Stefan Eriksson.

20160822_tura

Den 2 september är det fyrtio år sedan Tura Scandinavia AB bildades – och i år är det även tio år sedan företaget öppnade sin logistikanläggning i Nässjö. Den 2 september firar företaget sitt jubileum på plats i Nässjö.
– Vår anläggning i Nässjö är på många sätt unik och är idag livsnödvändig för att vi ska kunna konkurrera på marknaden, säger Stefan Eriksson, VD, Tura Scandinavia AB.

Det var Stefans far, Carl-L Eriksson som grundade företaget 1976, då framförallt som Sverigeagentur på ett tyskt fotopapper. Företaget hette länge Tura Nord AB, men bytte namn när man år 2000 valde att arbeta utanför Sveriges gränser. Idag är det Stefan Eriksson som äger företaget tillsammans med sina syskon Pär Eriksson och Lena Holmén. som äger företaget, som är en ledande grossist för tillbehör inom hemelektronik. Och framgångsfaktorerna, tror Stefan Eriksson, handlar bland annat om att man nischat sig på just tillbehör.
– Många konkurrenter har kört på såväl hårdvara som tillbehör, vilket innebär att man inte är specialist på tillbehör. Vid sidan av detta har vi väldigt ofta lyckats knyta till oss rätt varumärken. Detta i kombination med en modern logistik, har gjort att det stora flertalet bland  våra kunder valt att jobba intensivt med just oss, säger han.

Stefan Eriksson, vd Tura Scandinavia
Stefan Eriksson, vd Tura Scandinavia

Det var alltså tio år sedan företaget byggde en ny logistikanläggning i Nässjö. Från början hade företaget – vars huvudkontor ligger i Kungsbacka – siktat in sig på Jönköping. Nässjö visade sig emellertid vara mer angelägna om företaget, vilket gjorde att man till sist valde Nässjö.
– Nässjö kommun och NNAB visade direkt att man ville ha oss till kommunen. Det engagemang och driv som NNAB under tio års tid har uppvisat är helt klart en stor anledning till att vi byggde, är kvar och tänker så vara, säger han.

Allting tyder på att Tura Scandinavia kommer att fortsätta vara en ledande aktör i branschen. Stefan Eriksson ser att logistiken är en central del i att behålla sin position.
–  Vi kommer att fortsätta med att förfina vårt erbjudande till kund. En oerhört viktigt del i detta är självfallet att vår logistik fungerar helt bekymmersfritt. Där måste vi fortsatt investera och vidareutveckla vårt system, avslutar Stefan Eriksson.