Tillsammans arrangerar de Nässjö Street Festival och flera andra event i stadskärnan

Butiker, fastighetsägare, företagare, Nässjö kommun, Turistbyrån, Kulturhuset Pigalle och Nässjö Näringsliv – det är många aktörer står bakom de evenemang som arrangeras i stadskärnan. Genom att antingen stötta eller ingå i Evenemangsgruppen, vars uppgift är att skapa event i city, ser man till att skapa trivsel i centrum.

Här på Stora Torget arrangerar Evenemangsgruppen Nässjö Street Festival på lördag. Från vänster står Marcus Wårdmark, Johan Bråkenhielm, Ulf Kempe och Sofia Ek.

I februari arrangerade Evenemangsgruppen årets första event: Nässjö Rail Jam! Då byggde man upp en 60 meter lång och 9 meter bred snow park med ramp och rails och bjöd på show.

Den 27 april arrangeras Nässjö Street Festival för första gången. Evenemanget är det andra av flera som Evenemangsgruppen arrangerar i år. Då kommer stadskärnan att fyllas med mängder av aktiviteter. Elis Torhall, svensk mästare i parkour, kommer tillsammans med xFlow att bjuda parkouruppvisningar. Nässjö Skate och BMX kommer också att vara på plats under dagen för att köra skateboard. Barn och ungdomar som vill får chansen att pröva på sporterna samt gatukonst och blåsa jättesåpbubblor. Dessutom arrangeras konstvandringar, dans- och basketuppvisningar, trolleri och mycket, mycket mera.

– Vårt mål är att skapa en levande stadskärna där alla besökare trivs, säger Marcus Wårdmark, projektledare för Evenemangsgruppen och handelsplatsutvecklare vid Nässjö Näringsliv AB.

Andra personer som sitter i Evenemangsgruppen är Johan Bråkenhielm, turistsamordnare för Nässjö Turistcenter, Sofia Ek, kommunikatör för Nässjö kommun, Sofia Johnsson, evenemangsansvarig för Kulturhuset Pigalle och Ulf Kempe, praktisk samordnare.

– Det är vi som har ansvar för evenemangen, men allt som vi arrangerar gör vi i samråd med handlare, fastighetsägare, företag och andra som stöttar Evenemangsgruppen. Vi pratar även med samhällsinvånare som har idéer på evenemang, säger Marcus.

Premiär för flera nya event under 2019

Förra året lanserades Nässjös platsvarumärke som är en gemensam bild av hur Nässjö ska marknadsföras som plats. Evenemangsgruppen valde då att skapa nya event med platsvarumärket som utgångspunkt. Tidigare har de arrangerat Våryra och Höstyra, nu blir det istället Nässjö Street Festival och Nässjö Outdoor & Sport.

– Det första evenemanget som vi arrangerade utifrån platsvarumärket var Rail Jam. Nässjö har en väldigt sportig och häftig sida som platsvarumärket verkligen tar tillvara på och en höglandsnatur som är fantastisk. Detta, och vårt industriarv, ville vi lyfta fram när vi arrangerade Rail Jam i vintras. Nu på lördag, när vi arrangerar Nässjö Street Festival, har vi fortfarande fokus på sporten, men också på kulturen och konsten. När vi arrangerar Nässjö Outdoor & Sport, som ersätter höstyran, har vi planer på att bygga upp hinderbanor, klätterväggar och en höghöjdsbana i stan. Då blir det fokus på Nässjös fantastiska friluftsliv, föreningsliv, sportliv och höglandsnatur. Vi vill lyfta fram det som är typiskt för Nässjö i våra evenemang, vilket vi kan göra genom att använda platsvarumärket, säger Marcus Wårdmark.

Men några event får vara kvar precis som de är. Under sommaren kommer Bakluckeloppis tillbaka under åtta lördagar och i jul arrangerar man som vanligt Nässjö julskyltning.

– Vi hoppas även på att kunna arrangera ett Pumpkin Party i samband med Halloween. Det är ännu inte beslutat om vi kommer att genomföra Pumpkin Party, allt handlar om ekonomin. Ju mer pengar vi har, desto fler event kan vi skapa. Vi är glada för alla som vill vara med och stötta Evenemangsgruppen. Nyligen gick Callo Sintermetall med, det är väldigt tacksamt och roligt att se att ett industriföretag tycker att det är viktigt att skapa trivsel i centrum, säger Marcus.

Utöver att arrangera egna event, hjälper även Evenemangsgruppen andra som vill arrangera evenemang i stadskärnan.

– Vi är bland annat med och stöttar Nässjö Cruising och Nässjö Julmarknad. Om man vill ha hjälp av oss är det bara att kontakta oss, vi kan hjälpa till med marknadsföring och kontakter, avslutar Marcus Wårdmark.

Lista över alla som stöttar Evenemangsgruppen:

Audio Video
Bonvings skor
Callo Sintermetall
Direkten City Tobak
Elon
Fastigheten Postgatan 4
Greens
Gullvivan Blomsterhandel
Handelsbanken
Hegethorns Foto
Hemmastil
H&M
Hos Greta
Håkan Göransson, Blomberg 6
Intersport
Jeansbolaget
Kapen Fastigheter
Optiker Karvik
Konstslöjden
Linden AB
Nilssons blommor
Nässjö Bokhandel
Nässjö kommun
Klockmaster Palms Ur
Piggabutiken
Princess Konditori
Ralph Torgesson Konsult och Fastighet AB
Ramverkstan
SML Fastigheter
Specsavers
Textilhuset
Thimons Konditori

Publicerad 2019-04-26 | Av: Nicole Erkensten