Thimons ägare blev Årets Företagare i bageribranschen

Markus och Linda Ekelund vann i helgen utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen. Detta efter att ha varit finalister tre år i rad tack vare deras höga nivå som företagsledare.


Se Linda och Markus Ekelunds presentationsfilm som visades i samband med utdelningen av utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen.


Markus Ekelund, omgiven av prisutdelare Martin Lundell, Sveriges bagare & konditorer samt Karin Andersson, Zeelandia

– Vi är enormt stolta över att ha vunnit utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen. Att vi varit en av finalisterna tre år i rad är vi mycket stolta över och är möjligt tack vare vårt långsiktiga arbete. Det är tack vare samarbetet med personalen som vi lyckas så bra som vi gör, så nu ska vi fira med alla anställda, säger Markus Ekelund som driver Thimons Konditori i Nässjö och Anaby tillsammans med sin fru Linda.

– Det är imponerande att Markus och Linda Ekelund lyckats nå finalen i Årets Företagare i bageribranschen tre år i rad för sitt arbete med att driva Thimons, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, som är står bakom utmärkelsen. Med den här tävlingen vill vi inspirera alla företagare runt om i landet till att utveckla både sitt entreprenörkunnande och sitt ledarskap. Markus och Linda är goda förebilder som många kan lära av.

Utmärkelsen går till en företagare i bageribranschen som genom skickligt företagande lyckats utveckla företaget både avseende ekonomiska nyckeltal, exempelvis lönsamhet, tillväxt och rörelseresultat, och faktorer som mål och visioner, marknadsföring och strategi, profilering, ledarskap och medarbetarskap. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Huvudsponsor är bagerileverantörer Zeelandia.

Förstapriset består bland annat av 50 000 kronor, att använda för fortsatt utveckling av företagandet, och delades ut till Marie och Markus Ekelund i samband med en bagerimässa i Malmö den 31 augusti.

Juryns motivering

Med ett personligt engagemang, en ledarstil som skapat en kreativ och tillåtande kultur har Markus och Linda utformat ett tydligt koncept med bland annat ett brett sortiment, välfyllda och lockande diskar till dagens sista kund.

Thimons visar på en professionalitet i sitt arbeta att säkra medarbetarnas engagemang, kundupplevelsen, samt företagskultur och identitet. Ett bevis på detta är att de tagit fram en handbok om deras 10 bud- och ledord.

Thimons har genom åren visat på en imponerade tillväxt och lönsamhet. De har mer än dubblerat lönsamheten mot året innan.

Publicerad 2018-09-01 | Av: Nicole Erkensten