Strukton Rail i Nässjö underhåller södra stambanan

Det är från Nässjö som södra stambanan underhålls. Strukton Rail tar hand om hela sträckan från Mjölby till Arlöv. Det kräver planering och kompetenta arbetare. Men kompetensen den har vi, konstaterar Thomas Svensson, platschef som basar över 30 anställda i Nässjö och 15 i Alvesta, Mjölby. Han ser ljust på järnvägens framtid. -Självklart. Det är ju järnvägen som är framtiden!
Det är rejäla fordon med rejäla doningar när man skall ut och arbeta på spåren.

Förebyggande underhåll är ett arbete som pågår året runt. Ibland nästan dygnet runt. Det här med järnväg är en betydligt mera komplicerad historia än vad vi vanliga resenärer tänker på. Fast nog har det tänkts och muttrats mycket under senare år med tanke på alla förseningar.
-Självklart har folk blivit irriterade. Det finns ett enormt behov av underhåll. Men det har ju börjat röra på sig. Det tillkommer nya friska pengar. Fast enbart pengar är ju inte lösningen. Vi som jobbar med underhållet skall också hinna med vårt jobb. Det är mycket som skall pareras. Tågen vill fram, samtidigt som vi behöver underhålla spåren.

Thomas Svensson, platschef för Strukton Rail i Nässjö ser optimistiskt på framtiden.

Thomas Svensson kommer som så många andra från tidigare banverkets industridivision. Han konstaterar att den enormt fina och samlade kompetensen splittrades vid omorganisationen, men väldigt mycket av kompetensen finns ändå kvar i Nässjö. Den fria konkurrensen har bidragit till att flera av de forna medarbetarna vid industridivisionen antingen återfinns i viktiga chefspositioner, eller så har man helt enkelt startat egna företag.
– Vi går en spännande framtid till mötes. Järnvägstransporter är miljövänliga och mer aktuella än någonsin tidigare. Inget transportslag kan konkurrera med järnvägen när man tänker på miljöaspekterna.

Några bekymmer? Jodå, de finns. Inte minst är kopparstölderna enormt frustrerande. De som själ koppar kan komma över material för några ynka tusenlappar, men skadeeffekten uppgår ofta till miljonbelopp. Men nya lösningar är på gång så Thomas vågar tro på en framtid utan kopparstölder vid järnvägen.

Han funderar också lite på det här med tågens punktlighet.
– Jag tycker det har blivit bättre. Inte är det fel att man i de nya tidtabellerna lagt på 7-8 extra minuter exempelvis på sträckan Nässjö-Stockholm. Det har ofta gett det lilla utrymme man behöver och ganska ofta kommer nu tågen fram före utsatt tid. Frågan är om vi behöver ha så förtvivlat bråttom…

Thomas lovordar satsningen på den nya järnvägsutbildningen i Nässjö och tar också emot praktikanter till Strukton Rail – vilket är jätteviktigt inför framtiden.
–Skulle önska vi kunde ta in flera.

Han är engagerad i utbildningsfrågorna och har varit pådrivande för att de nya järnvägsarbetarna verkligen skall kunna komma ut ”på banan” med korrekt utbildningsnivå.
– Jätteroligt med satsningen på Brinellgymnasiet. Branschen behöver ungdomarna och det är ett mycket spännande yrke.