Såhär blev platsvarumärket Nässjö

Vid en vernissage under onsdagen presenterades för första gången Nässjös platsvarumärke. Nässjö – Ett Annat Småland – ska i fortsättningen sätta kommunen på kartan.

Foton: Patrik Svedberg

 

”Mitt i den pittoreska idyllen Småland, bland röda stugor med Bullerbynkänsla, tonar något helt annat fram. Rebelliskt och levande. En plats med en egen stil som är formad av sin industriella historia och en touch av rock´n roll. Det är Nässjö”.

Så börjar en av texterna som sitter uppe på väggen vid en vernissage den 30 maj. Arbetet med att ta fram ett platsvarumärke för Nässjö har pågått i över ett år och involverat många kommuninvånare. Idémöten har anordnats, där företagare, allmänheten, gymnasielever, politiker, besöksnäringen och samhällsinvånare i kransorterna har fått lyfta Nässjös styrkor. Möten som har legat till grund i framtagandet av platsvarumärket.

Vernissagen var i första hand riktad till de personer som deltagit på dessa möten, för att få återkoppling på vad deras tankar och idéer lett fram till. Allmänheten och kommunanställda var såklart även välkomna.

Handlingskraftiga eldsjälar

Under kvällen presenterades platsvarumärkets position och dess fyra tillgångar – industriella miljöer, handlingskraftiga eldsjälar, höglandsplatån och kulturliv – tillsammans med ett flertal bilder. Katrin Fritz, Nässjö kommun, intervjuade Helena Nordström, Placebrander, och Karin Henriksson, Identx, som varit med från start i arbetet med att ta fram varumärkesplattformen.

Tillgängligt för alla

Lanseringen av platsvarumärket är startskottet på en lång resa där alla som bor och verkar på platsen kan bidra till att skapa en attraktiv plats. Den grafiska profilen och bildmanéret kommer finnas tillgängliga när kommunens nya webbsida är på plats. Bildmanér och grafiska element får användas av alla som vill marknadsföra sin verksamhet kopplat till platsen.

Publicerad 2018-06-01 | Av: Nicole Erkensten