Rätt Kommunikation bakom framgångar för En Appstudio

Jönköpingsföretaget En Appstudio går som tåget – till stor del tack vare ett fruktbärande samarbete med RÄTT KOMMUNIKATION.
Marthina Knutsson, RÄTT KOMMUNIKATION, och Robin Kochauf, En Appstudio

Marthina Knutsson, RÄTT KOMMUNIKATION, och Robin Kochauf, En Appstudio

Jönköpingsföretaget En Appstudio har gått från tre till fjorton anställda på ett år, ett tydligt tecken på att de hittat ett framgångsrecept – avancerade appar. En central ingrediens i receptet tycks vara RÄTT KOMMUNIKATION, som har renderat stora affärer för företaget.
– På en investering på 100 000 kronor hos RÄTT KOMMUNIKATION har vi gjort affärer för ungefär 1,5 miljoner kronor. Då förstår man hur viktig del de är av vår kanal, säger Robin Kochauf, vd En Appstudio.

RÄTT KOMMUNIKATION har haft i uppdrag av En Appstudio att boka in möten med potentiella kunder. Efter samtliga inbokade möten har det inneburit affärer för En Appstudio.
– Det förarbete som Marthinas anställda gör innan vi kommer ut till kunden, det är inte bara ett telefonsamtal, vi får en uppsats om vår kund. De har intervjuat företaget och vi får ett mail på två-tre a4-sidor, som beskriver deras processer, deras planer och så vidare. Och vi vet precis vad företaget förväntar sig av oss när vi kommer. Det förarbetet är professionellt, det kan man inte skoja bort. Det är ingen student som ringer, det är professionella människor, säger Robin Kochauf.

En Appstudio utvecklar appar för företag som vill hitta sätt att utveckla sina affärer digitalt. Bland annat har man kunnat öka kundernas försäljning och samtidigt underlätta och effektivisera det administrativa arbetet.
– Vi är väldigt noga på en Appstudio att säga såhär: kan inte vi se att ni får tillbaka pengarna på en app, då ska ni inte köpa appen. Vi säljer inte ett visitkort eller en hemsida i appform. När vi gör en app till någon så gör vi en komplett integrering med ekonomisystemet, vilket sparar företaget många timmar per månad, säger Robin Kochauf.

På så vis har En Appstudio och RÄTT KOMMUNIKATION ett liknande förhållande till sina kunder: de hjälper dem att utveckla sina affärer. Båda ser det som att kunden gör en investering genom att anlita dem. För RÄTT KOMMUNIKATION är utmaningen att konstant sätta sig in i nya verksamheter.
– Vi måste bli experter för våra kunder. Ringer vi så är vi inte RÄTT KOMMUNIKATION, vi är, i det här fallet, En Appstudio. Det här samarbetet har varit jättespännande och lärorikt. Vi är ju inne i många branscher och nosar där vi initialt inte har en aning. Där ser vi till att få få vår utbildning så att vi är trygga med vad vi säger, det är a och o, säger Marthina Knutsson.

Såväl En Appstudio som RÄTT KOMMUNIKATION har som affärsidé att frigöra tid för sina kunder att fokusera på sin kärnverksamhet. En app kan frigöra tid från exempelvis administration, medan RÄTT KOMMUNIKATIONs tjänster gör att säljare kan fokusera på kvalitativa möten, utan att behöva ringa ”kalla” samtal.
– Man kan behöva ringa femton gånger innan man får ett möte. Även om man har en jättebra säljkår idag så kan deras arbete förenklas. Vem vill inte ha ett smörgåsbord med tre möten inbokade när man kommer till jobbet? avslutar Marthina Knutsson.

Publicerad 2016-04-28 | Av: Jacob Sundberg