Prodoc i Nässjö tredje störst på marknaden

Sedan Document Solutions blev Prodoc Nässjö AB har företaget gått starkt framåt – och breddar samtidigt portföljen.

Prodoc Nässjö är med affärsområdet Professional Print Sveriges tredje största leverantör av digitala Production Print-maskiner. Detta visar en undersökning som Infosource har gjort av första halvåret 2012. Det innebär att de har drygt 17 procent av den svenska Production Print-marknaden.
– Det är inte bara att sälja en maskin, det gäller att arbeta konsultativt och hjälpa kunden att bli effektivare och mer lönsam i sin verksamhet, säger Oktay Cimen, som är en av de nya ägarna av och vd för Prodoc Nässjö AB.

I mars 2012 förvärvades Document Solutions av Prodoc Svenska i Stockholm, som har agentur på varumärket Nashuatec i Sverige. Production Print, för oss lekmän, är alltså de lite större maskinerna som finns på tryckerier, reklambyråer och copy shops.
– Vi verkar direkt på den svenska marknaden utan mellanhänder. Nashuatec är ett varumärke inom Ricoh-koncernen där vi tillhör Ricoh International RIBV som är världsomfattande. Vi tillhör EMEA-området (Europa, Mellanöstern, Afrika) där vi sålde flest maskiner inom Production Print-området under 2011. Detta har fått stort eko i vår region och vi har fått jättefin cred från Ricoh International.

Det är uppenbart att Cimen tillsammans med affärsområdeschef Costy Borg har gjort ett ypperligt jobb med sitt team.

Oktay Cimen berättar även om affärsområdet Office Solutions som också blivit starkare i samband med förvärvet. De har gått från att vara en återförsäljare till en del av agentur vilket ger större muskler. Själva hårdvaran blir dock allt mindre viktig i sig själv. Det är service och fokus på behovet tillsammans med kunden som är centralt för att kunden ska bli nöjd.
– Det händer att kunden ringer och beställer en ny skrivare av ren vana, eftersom det alltid har stått en på skrivbordet. Men om de går några meter så står det kanske en annan, större maskin, som är mer kostnadseffektiv att skriva ut på. Dessutom kräver framtiden allt mindre hantering av fysiska dokument vilket vi diskuterar med våra kunder. Vi kan till exempel göra om alla traditionella pärmar till digitala sökcenter via våra programvaror. Detta leder till stora effektiviseringar i hantering och därigenom kostnadsbesparingar. Vi vill arbeta konsultativt och ibland ifrågasätta om man verkligen behöver en ny skrivare eller annorlunda hantering, säger han.

En säljare som inte drar sig för att avråda kunden från att köpa – snacka om kundfokus. Samma fokus bibehåller Prodoc Nässjö när de lanserar ett antal nya produkter inom affärsområdet Office Solutions.
– Vi har börjat sälja smartboards, projektorer och videokonferensutrustning – vi kan inreda ett helt konferensrum. Videokonferens är ett sätt att minska åkandet. Tittar man på resekostnader, tid och övernattning som vi lägger på att ha möten så kan man spara mycket. För att inte tala om miljön, säger Oktay Cimen.

Tanken är att Prodoc Nässjö inom kort ska ha ett fullfjädrat democenter för de produkter och paketerade tjänster som man säljer. Och de nya satsningarna, menar han, kommer att ge spinoffeffekter på andra företag i regionen. Om man ändå ska inreda ett konferensrum med videokonferens eller smartboards, då kanske man behöver möbler också. Och installationshjälp – och så vidare. Något för andra företag i närområdet att bita i.
– Det kommer att dra med sig flera goda effekter. Jag tror att det är bra för hela regionen att lyfta blicken lite och fundera på vad man kan göra för varandra, avslutar Oktay Cimen.