Nytt eventbolag i Nässjö

Kulissmakarna är Höglandets första eventbolag och är redan igång med att skapa proffsiga event för företag – anordnade nyligen tjejkväll i Gallerian Loket.
Tina & Elin Abrahamsson utgör Kulissmakarna - Höglandets första (så vitt vi vet) eventbyrå.
Tina & Elin Abrahamsson utgör Kulissmakarna – Höglandets första (så vitt vi vet) eventbyrå.

Så ditt företag har femtioelvaårsjubileum. Eller invigning av en ny fastighet – eller bara ett kundevent? Då ska någon person på företaget ska dra runt det hela – göra inbjudningar, boka catering, underhållning och så vidare – en uppgift som det kanske i grunden inte finns tid för. Höglandets första eventbyrå, Kulissmakarna, tror att de har ett behov att fylla ute på företag i regionen.
– Det kan handla om mingelluncher, kickoffer, lanseringar av nya produkter, jubileer. Allt från en timmes event till hela veckor, det beror på vad det är, säger Elin Abrahamsson, som driver företaget tillsammans med tvillingsystern Tina Abrahamsson.

Själva namnet – Kulissmakarna – är en anspelning på att de vill hålla sig i bakgrunden. Den som bjuder in till evenemanget ska vara värd för tillställningen och är den som syns utåt. Kulissmakarna verkar i just kulisserna och ser till att arrangemanget flyter på. De har skrivit avtal med Gallerian Loket, vilket innebär att de har hand om de evenemang som anordnas där. Nyligen anordnade de en uppskattad tjejkväll i gallerian, som drog ett par hundra gäster. Men de begränsar sig inte till Nässjö, utan ser sitt allt från Växjö till Jönköping som sitt upptagningsområde.
– Vi tänker att det finns en marknad, en plats som vi definitivt kan ta. Det är många som sitter på företaget och får göra det själva, men man har inte kunskapen, tiden eller engagemanget, säger Tina Abrahamsson.

Ett evenemang ska i förväg kunna ha ett mätbart mål, menar Tina och Elin. Arrangören ska få ut något av det, och detta ska man kunna specificera.
– Ett event ska generera någonting plus tillbaka, beroende på vad man är ute efter, om det är lojalitet bland personal eller ekonomiskt eller kundnytta. Då ska man bestämma det innan, så att man gör rätt event, säger Elin.

Kulissmakarna tar sig an hela evenemang eller en del av det – som design och dekor – men idealscenariot är att få vara med redan från början så att de kan forma hela konceptet.
– Det optimala är att man vävs in i med en marknadsavdelning när man sätter budget för ett kommande år och att man redan där då lägger eventplaneringen också, säger Tina.

Elin och Tina har följts åt större delen av livet, även om de stundtals har haft en halv kontinent mellan sig. De kommer från Nässjö men har gjort den närmast obligatoriska exiltiden i bland annat Stockholm, innan de åter landade i Nässjö där de nu har varsin familj. Och visst tror de att det finns en marknad även på hemmaplan.
– Det finns många starka bolag här som man sällan tänker på. Det finns hur mycket starka företag här som helst, avslutar Elin Abrahamsson.