Ny hemsida bidrar till kundökning

En sökmotoroptimerad webbplats anpassad för mobila enheter har ökat Daylight Husbilars omsättning – och driver turism till regionen.

20140206_daylighthusbilar

Att bygga en bra hemsida kan betyda mycket för affärerna, inte minst om man är i husbilsbranschen. Sveriges största uthyrningsföretag för husbilar, Huskvarnabaserade Daylight Husbilar, har sett en ökad omsättning på 55 procent det senaste året. En stor del av den ökade omsättningen kopplas till ett växande antal kunder från Tyskland och Schweiz som strömmar in till stor del tack vare en mer sökmotoranpassad webbplats. Det var i slutet av 2013 som Daylight Husbilar kom i kontakt med Bernd Lindemann på webbyrån Studio V19 för att utveckla företagets närvaro på webben.
– Han har varit en väldigt bra samarbetspartner, det är väldigt roligt. Det handlar om blandningen av att han lyssnar och tycker till på ett bra sätt. Vissa reklambyråer kommer med slentrianlösningar som kanske inte passar oss. Där tycker jag att Bernd har varit jätteduktig, att han lyssnar in. Han förstår småföretagarnas verklighet, säger Eva Oscarsson.

Viktigt att bli hittad
Under ett drygt års tid har de arbetat tätt ihop för att på bästa sätt se till att personer som är intresserade av att hyra husbil hamnar just på deras webbplats vid en sökning.
– Det gäller att arbeta aktivt med innehållet, med sökmotoroptimering och annonser på Google. Vårt arbete blev ett helhetskoncept med en hemsida som är läsbar för sökmotorer, anpassad för mobila enheter, har innehåll som är aktuellt, relevant och tilltalar både sökmotorer och besökare. Förutom den svenska delen skapade vi fullständiga översättningar på tyska och engelska som innan bara fanns för enskilda sidor, säger Bernd Lindemann, Studio V19.

Besöksantalet på webbplatsen har ökat med 30 procent och fortsätter öka. Antalet offertförfrågningar har ökat drastiskt och för att möta det ökade trycket har Daylight Husbilar köpt in ett antal nya husbilar inför sommaren 2015.

Drar turism till regionen
Företaget arbetar aktivt med den lokala turismen och är engagerat i olika turistnätverk, som Go Nature Trip, ett samarbete mellan turismföretagare på landsbygden: gårdar, fiskecamper, stall, naturguider, B&B och lokala turistbyråer. Eva Oscarsson tipsar gärna sina kunder om trevliga resmål i regionen:
– Jag märker att det är fler och fler som frågar efter tips. Det finns många vackra ställen att stå på. När jag rekommenderar kunden att stå på någon gård i vårt nätverk så vet jag att de får ett bra värdskap, säger hon.

Förutom den populära fisketurismen är något som också ökar den globala fitnesstrenden – att man ska kunna träna på semestern.
– Jag är jätteintresserad av den stora fitnessvågen och samarbetar med en cykeluthyrare, det är perfekt med en husbil och det finns fantastiska möjligheter för sådant i Sverige, avslutar Eva Oscarsson.