Näringslivsträff på Nybergs Bil – Volvo och Herenco drog många

Vid näringslivsträffen på Nybergs Bil fick de 170 åhörarna bland annat höra om kärlekshistorien mellan Volvo och Zlatan.

När Nybergs Bil och Nässjö Näringsliv AB bjöd in till näringslivsträff på torsdagskvällen den 2 juni var uppslutningen god. Cirka 170 personer dök upp för att lyssna till inspirerande talare och knyta goda kontakter.

Per Carleö, marknadsdirektör för Volvo Cars, bjöd på en resa bakom kulisserna till Volvos lyckade marknadskampanjer. Med utgångspunkt i insikten att ”alla hatar reklam”, skapade Volvo nya sätt att kommunicera ut sitt varumärke. Filmerna som skapats har i lika stora mått varit hyllningar till Sverige som till Volvo – med den självklare symbolen för det nya Sverige, Zlatan Ibrahimovic, som förgrundsgestalt. Att det var Zlatan själv som tog initiativ till kontakten med Volvo har varit en garanti för ett äkta engagemang från hans sida. Försäljningssiffrorna gick upp med osannolika 500 procent för XC70 när den första filmen släpptes (när Zlatan sjunger nationalsången) och har gett enorma långsiktiga effekter för Volvo Cars varumärke i Sverige och internationellt.

Lovisa Hamrin, vd och ägare av Herenco-koncernen, sammanflätade berättelsen om Herenco med sin personliga berättelse. Om frustrationen över att komma in i ett styrelsrum prytt av tavlor på bistra herrar, om att vara rebellisk men ordningsam, om att det alltid är människor som gör skillnad. Drivkraften, nu som för 150 år sedan, är att vara ett ledande familjedrivet bolag med omsorg om samhällena man verkar i. Hamrin är själv stolt smålänning sedan flera generationer och släpper inte Jönköping i första taget – även om hon gjort utflykter för studier i både Stockholm och Lund. Idag omsätter Herenco-koncernen 3,5 miljarder kronor och har 1600 medarbetare. Med värme berättade Hamrin om koncernens värdegrundsarbete och strategiska plan för att fortsätta vara just ett ledande familjedrivet bolag.

Håkan Larsson vid NT Mediaprint talade om framtidens kundkommunikation. Baserat på engelska och svenska studier förutspådde han att kommunikation i framtiden kommer att vara mycket mer individualiserad, tack vare ny teknik. En kundkatalog kan exempelvis vara anpassad efter det som individen intresserar sig för. Larsson visade också siffror på hur digital och tryckt media samverkar för att fånga kundens intresse.

Anci Magnusson, kommunstyrelsens ordförande i Nässjö, talade om kommunens nya jobbstrategi. Nässjö har en utmaning framför sig, menade Magnusson, med tanke på att Nässjö har högst arbetslöshetssiffror i länet. Vid utgången av 2018 är målsättningen att Nässjö ska ligga på ett länssnitt gällande total arbetslöshet. Flera ljusglimtar finns, framhöll Magnusson, och nämnde Yrkes-SFI som ett gott exempel, liksom den goda samverkan mellan skola och näringsliv som har intensifierats. Företagarna på plats fick en uppmaning att fundera på vad de kan göra för att bidra till att skapa meningsfull sysselsättning i kommunen.

Claes Johansson, vd Nässjö Näringsliv AB, sammanfattade några av de senaste nyheterna bland företagen i Nässjö. Expansion för Industrilås, Biltema på gång, nya restauranger i stadskärnan, ett nytt tillväxtprojekt i form av Growkomp, samt utvecklingen av järnvägsklustret Nordic Infracenter var några av nyheterna. Claes Johansson passade även på att hälsa Nässjö Näringsliv AB:s nya styrelseordförande Berndt Axelsson välkommen.

Kvällen avslutades med några korta intervjuer med Pernilla Nylén från Rätt Resurs, Patrick Eberhardsson från Nässjö Bokhandel, samt med kvällens två leverantörer av mat och dessert – Elin Westlund från Caférangen och Sharlet Habib från Congelato.