Miljonsatsning på industriföretag gav resultat

Industriföretag i Nässjö, Sävsjö, Vaggeryd och Jönköping har utvecklats för miljontals kronor. Under en konferens vittnade företagarna om det goda resultatet av satsningen, som man nu hoppas ska få en fortsättning.

Carl-Gunnar Karlsson, Vaggeryds Näringslivsråd.

 

Christer Johansson, Codeq.

 

Agnes Sävenstedt, Innovation 360 Group.

 

Patrik Sjölin, Addbrand Sweden (tidigare Kuvertteamet).

 

Bengt Staude, Orwak.

 

Johan Ragnar, Ragnars.

 

Magnus Penker, Innovation 360 Group.

 

Monica Johansson, Eccola.

 

Claes Johansson, Nässjö Näringsliv och Frida Boklund (konferencier), Företagarna.

 


Lee Saville, Networks.

 

Karin Wahlén, Östersunds Fotbollsklubb.

 
Under tre år har Growkomp haft uppdraget att bidra till en ökad tillväxt och konkurrenskraft för 22 bolag inom tillverkningsindustrin. Europeiska Socialfonden har finansierat utvecklingsprojektet med 8,2 miljoner kronor. Näringslivsenheterna i Nässjö, Sävsjö, Vaggeryd och Jönköping har drivit satsningen i nära samarbete med Jönköping Universitet och Science Park Jönköping samt huvudleverantörerna Codeq och Innovation 360 Group.

Under torsdagen avslutade man projektet med en spridningskonferens på Hooks Herrgård. Ett 70-tal företagare tog chansen att ta del av satsningen och lyssna till intressanta och inspirerande föreläsningar med: Networks grundare Lee Saville, den internationella innovationsexperten och författaren Magnus Penker och Östersunds Fotbollsklubbs kulturcoach Karin Wahlén.

”Ökat sina orderböcker med 25 procent”

Magnus Penker, VD för Innovation 360 Group, delade med sig av både kunskaper kring hur man blir en attraktiv och framgångsrik arbetsgivare, och statistik över hur företagen har utvecklats sen Growkomp startades.
– I snitt har företagens orderböcker gått upp med 25 procent och omsättningen med 12 procent. Om man tittar på BNP Sverige låg den på 5 procent under samma period. Så det är en klar förbättring jämfört med resten av landet, sade han.

Dessutom visar det sig också att bolagens värde har ökat med 75 gånger baserat på utveckling, ett mått som givetvis är intressant för framtida potentiellt externt expansionskapital.

Röster från deltagarna

Under konferensen fick flera företag berätta hur Growkomp utvecklat deras verksamheter.

– Under Growkomp implementerade vi CSR-arbetet i vår strategiplan. Vi har nu fått beviljat av koncernledningen att investera i en ny värmepump som kommer att halvera vår energiåtgång. Vi får dessutom investera 500 000 kronor varje år under tio år för att bli klimatneutrala, vilket innebär att vi ska producera vår egen el med solenergi. Vi har även satt upp laddstolpar som alla medarbetare får ta del av gratis för att bidra till klimatsmarta transporter till och från jobbet, sade Ragnars VD Johan Ragnar, vars hållbarhetsarbete har skapat nya affärer för företaget.

– Tack vare Growkomp har vi fått ner vår affärsplan på papper och en nedtecknad strategi för vår framtida tillväxt, sade Patrik Sjölin, VD på Addbrand Sweden (tidigare Kuvertteamet).

– Sedan vi kom igång i Growkomp har vi tagit fram fyra nya produkter. Det hade tagit oss tio år att göra det innan. Nu tog det ungefär sex månader per produkt, sade Bengt Staude, VD på Orwak.

Vill starta ett nytt projekt

Konferensen avslutades med ett informationsmöte om en eventuell fortsättning av Growkomp. Man har som ambition att starta Growkomp 2.0, som ska ge ytterligare 20 företag möjligheten att utveckla sina verksamheter och affärsplaner.
– Vi kommer att ha samma huvudområden som förra gången: Strategisk kompetensförsörjning, verksamhetsutveckling/innovationsförmåga och CSR/Jämställdhet. Skillnaden från första projektet är att vi satsar mindre på utbildningstid och mer på personlig coachning och ”bootcamps” där företagen får tid att jobba tillsammans internt. Den här gången kommer vi även bjuda in företag från andra branscher, sade Carl-Gunnar Karlsson, från Vaggeryds Näringslivsråd, projektägare

Förhoppningen är att Growkomp 2.0 ska starta den 12 september. För mer information: >> Ladda ned pdf.