Digitala praktikanter ger marknadsfördelar

Digitala marknadskoordinatorer kan utveckla din digitala marknadsföring – behovet störst bland industriella företag.
Daniel Andersson, Camilla Nafar, Marina Skiöld, Helena Tzimourtas, Frida Gustafsson, Ida Seidemar, Linda Myrendal, Gabriella Eriksson, Tobias Andersson, Jesper Hultqvist, Edin Licina, samt Maria Brühn (saknas på bild) utbildar sig till Digital marknadskoordinator.
Daniel Andersson, Camilla Nafar, Marina Skiöld, Helena Tzimourtas, Frida Gustafsson, Ida Seidemar, Linda Myrendal, Gabriella Eriksson, Tobias Andersson, Jesper Hultqvist, Edin Licina, samt Maria Brühn (saknas på bild) utbildar sig till Digital marknadskoordinator.

Oavsett i vilken bransch man befinner sig ökar ständigt vikten av digital marknadsföring och i takt med utvecklingen ökar även behovet av kunnig arbetskraft på området. För närvarande utbildar sig tolv elever till Digital marknadskoordinator på Nässjöakademin. I vår ska eleverna ut på Lärande i Arbete (LIA) – en stor möjlighet för Nässjöföretag att öka sin slagkraft i den digitala världen.
– Eftersom vi står bakom utbildningen kommer vi att kunna hjälpa dem under deras LIA-period. Stöter de på frågor som de inte har koll på så kan de fråga oss, säger Helena Karlsson, marknadschef på Din Webbstrateg, som ansvarar för utbildningens innehåll.

Utbildningen utrustar eleverna med kunskap så att de kan arbeta strategiskt med marknadsföring via de digitala medierna.
– Det handlar om att de ska bli riktigt duktiga kravställare inom digitala utvecklingsprojekt, och en del av eleverna kommer att dyka ner mer djupgående i vissa specifika områden. De områdena kan vara att skapa och utforma innehåll för optimering, djupgående analys och utvärdering i Google analytics, jobba med projektstyrning, utforma sociala mediestrategier och policys samt arbeta med betald sökmarknadsföring såsom Adwords, säger Helena Karlsson.

En vanlig missuppfattning, menar Helena Karlsson, är att digitala marknadskoordinatorer endast behövs inom e-handelssegmentet. I själva verket är digital marknadsföring viktig i alla branscher – inte minst bland företag inom business to business.
– De som mest behöver hjälp är de industriella företagen. Ju längre tiden går, desto mer ser man att intresset ökar. Och i takt med att kunskapen om de här bitarna ökar så blir det nästan panikartat på företagen – ”vi måste ha hjälp med detta”.

Tillsammans med eleven i fråga kan intresserade företag komma fram till vad LIA-platsen skall innefatta.
– Den digitala marknadskoordinatorn kan vara med och utveckla företaget digitalt oavsett vad det är för problemområde man står inför, avslutar Helena Karlsson.

Behöver ni utveckla er digitala marknadsföring? Ta kontakt med Helena Karlsson, Din Webbstrateg: 076-162 69 67.