Carspect har fått flera kunder i Nässjö

I maj öppnade Carspect Group upp sin station i Nässjö och sedan dess har allt fler bilägare valt att genomföra sin årliga bilbesiktning hos dem. ”Den senaste mätningen visade att vi har en marknadsandel på cirka 30 procent i Nässjö, och det är vi nöjda med så här långt”, säger Mikael Pettersson som är regionchef på Carspect Group.

I maj öppnade Carspect i Nässjö och sedan dess har allt fler bilägare valt att genomföra sin årliga bilbesiktning hos dem.Carspect finns på Upplandsgatan 3, bakom Meknomen vid Ica Kvantum. På bild ser vi Mikael Pettersson som är regionchef för Region Mitt inom Carspect Group.

Stationschef Markus Eriksson berättar att allt fler kunder väljer Carspect när de ska besiktiga bilen i Nässjö.

Carspect öppnade sin första station 2010 i Tyresö, samma dag som det statliga monopolet avskaffades. Sedan dess har de vuxit kraftigt och har idag 86 stationer runt om i Sverige. I länet har de funnits sedan 2013 då den första stationen i Jönköping öppnades och sedan ett knappt år alltså även i Nässjö.

Vill bli störst i Sverige

Carspect Group har stora ambitioner och de vill fortsätta att växa både i Nässjö och i hela Sverige. I närområdet finns i skrivande stund stationer i Jönköping, Vetlanda och Tranås.

– Vi har specialiserat oss på besiktning av lätta fordon och inom det segmentet vi vill bli störst i Sverige. Vi letar kontinuerligt efter nya orter att etablera oss på och framför allt söker vi efter bra lägen, förklarar Mikael Pettersson.

En stor utmaning för alla växande företag är rekrytering av nya medarbetare, något som även Carspect Group lägger stor vikt vid.

– Det är viktigt för oss att hitta rätt medarbetare. Förutom att vara en skicklig besiktningstekniker så måste du ha förmåga att få kunden att trivas hos oss. Det personliga bemötandet är otroligt viktigt i vår verksamhet, säger Mikael Pettersson.

I det korta perspektivet jobbar Carspect med att öka kännedomen om varumärket lokalt.

– Allt fler känner till oss, men det är viktigt för oss att synas och att tala om att vi finns. Vi gör bland annat utskick till både företag och privatpersoner – och så sponsrar vi NIF, berättar Markus Eriksson.

Ger mer till kunden

I en bransch där alla aktörer i grund och botten erbjuder ungefär samma tjänst vill Carspect sticka ut genom sitt stora fokus på kunden.

– Vi går alltid igenom besiktningsprotokollet tillsammans med kunden. Om fordonet underkänns så förklarar vi vilka åtgärder som krävs för att bilen ska bli godkänd, säger Mikael Pettersson. Och vi kör alltid in bilen åt kunderna, något som vi vet att många tycker är lite läskigt, fyller stationschef Markus Eriksson i.

Även tillgängligheten är en viktig del i Carspects kunderbjudande.

– Vi har alltid drop-in-tider och vi har som ambition att den som bokar tid ska få komma redan samma dag. Det ska vara enkelt och smidigt att få bilen besiktigad, säger Markus Eriksson. För företag som har flera bilar kan vi även erbjuda hämtning av fordonen, avslutar han.